av tommy clementzlor » 30 aug 2010, 10:40
Hej Björn.
I ABA:s sakfile på Riksarkivet i Arninge har jag antecknat lite
om motorbytena, åtminstone på SE-BAF.
12/3 1943 SE-BAF håller på att utrustas med Pratt & Whitney S1C3-G i stället för
Wright Cyclone G-102A. fpl beräknas vara klart för provflygning
15/3 1943. Vi anhålla om tillfälligt tillstånd för en provflygning
Bromma- Bulltofta- Bromma och för vägning av flygplanet.
22/3 1943 meddelas att flygplanet provflugits utan anmärkning.
Motorfundamentan har också godkänts av inspektör Bo Lundberg.
Jag gissar att motsvarande motorbyten på SE-BAG gjordes vid ungefär samma tid.
Eftersom dessa två DC-3:or köptes begagnade från Swissair i början av kriget
fick man nog acceptera den avvikande motortypen. Troligen ville ABA snarast
byta till P&W-motorer, men dessa var det förmodligen långa leveranstider på
och flygvapnets behov var säkert högre prioriterade än ABA:s.
Motorn behövde ett annorlunda motorfäste för att passa. Ett motorfäste var
av amerikansk tillverkning och ett tillverkades av ABA:s verkstad!
27/3 1943 utfärdas ett nytt luftvärdighetsbevis pga motorbytet och max startvikt
höjs till 11250kg. Motoreffekt 1050 hk. Typen anges nu som DC-3D pga motorbytet.
Motor S1C3G är samma som R-1830-92!
En pensionerad mekaniker jag känner tyckte aldrig om Wright- motorn. Han hade som
nyanställd fått slia hårt med att slipa ventilerna, detta var tydligen ett återkommande problem.
Kul med lite länkar om gamla ABA- maskiner som motvikt till alla militära ämnen, tycker jag!!
Hälsn. Tommy Clementzlor