Vill se hur jag ser ut - test

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Vill se hur jag ser ut - test

Inläggav Sven O. Sjöstedt » 24 feb 2008, 21:29

Hej,

Jag vill bara prova att använda detta nya forum, samt se hur jag tar mig ut - om avataren funkar.

Sven
Användarvisningsbild
Sven O. Sjöstedt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:06
Ort: St Paul, Minnesota, USA

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 feb 2008, 21:56

Hej!
ser inte riktigt hur du ser ut

kom närmare kameran
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Vill se hur jag ser ut - test

Inläggav Lars Sundin » 25 feb 2008, 04:29

Sven O. Sjöstedt skrev:Hej,

Jag vill bara prova att använda detta nya forum, samt se hur jag tar mig ut - om avataren funkar.

Sven


----------

Hej Sven, avataren funkar inte, men väl din hemsida. (Konstigt ord "avatar" särskilt om man minns någon eller några personer med efternamnet Avatare)

Ha det bra därborta. Hoppas att ni haft en mer normal vinter än vi, där i Sydsverige hösten sägs ha övergått direkt i vår, även om jag förstår att ni kan ha det obehagligt kallt ibland.

Klistrar in detta som ändring; se om det funkar:

Jag har läst i ett annat inlägg från vår webbmästare att avataren måste heta .jpg och inte .JPG (annars blir den för stor...) men när jag "vederdöpte" mig till Lars.JPG gick det bra.

Dock gäller ju storleksbegränsningar, för närvarande: Endast en bild kan visas åt gången, bredden får inte vara större än 120 pixlar, höjden får inte vara större än 120 pixlar och filstorleken får inte vara större än 6 KB.

Vidare är väl "avatar" ett ord som IT-folket behövt ta till för att undvika kollision med andra ord för bilder i olika funktioner inom IT-världen. Ikon är ju upptaget.

Den "ursprungliga" definitionen var enligt Nordisk familjebok för 100 år sedan: Avatar l. Avatara (sanskr.), ind. myt., "nedstigning", en guds nedstigande på jorden och antagande af kroppslig (oftast mänsklig) gestalt. Företrädesvis nyttjas ordet om Vischnus tio inkarnationer.

En bild av sig själv som fallskärmshoppare vore inte fel...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Bildbekymmer

Inläggav Sven O. Sjöstedt » 26 feb 2008, 20:34



Jag hade en pytteliten bild inne först, men när jag skulle göra den större försvann den.

Jag skall ta mig tid i helgen och försöka mixtra med något fotoprogram, och komma upp med något.

Inte heller har jag lyckats bemästra detta nya forum helt. Jag skrev ett inlägg som inte alls kom in. Det seglar väl runt i cyberrymden någonstans.

Sven
Användarvisningsbild
Sven O. Sjöstedt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:06
Ort: St Paul, Minnesota, USA

Storlek på bilder

Inläggav curtll » 26 feb 2008, 20:47

Själv har jag två huvudregler när det gäller bilder på nätet.
1. 800 x 600 pga att huvuddelen av PC-användare verkar fastna för den upplösningen på sin bildskärm (dessutom laddas den relativt snabbt).
2. 96 x 72 som s.k. "thumbnail" i tabell när det gäller översiktlighet (jämför med BROWSE i vissa grafikprogram). Tumnaglarna i tabellen gör jag sedan "klickbara" för att se den större bilden.
Självklarhet för "proffs", men eftersom inte alla tillhör den kategorin så kan väl alltid någon vara betjänt av dessa tips.
Min avatar har fått nöja sig med 96 x 72 och får duga (jag blir inte vackrare i förstoring!).
Curt

När jag kontrollerar upptäcker jag att den blev 94 x 99. Ursäkta!
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Nytt foto

Inläggav Sven O. Sjöstedt » 29 feb 2008, 19:26

Tack för alla vänliga ord och råd. Hittade en bild som faktiskt gick att få in.

År: 1963
Plan: ASA-Flygs Piper PA-22 Tri Pacer
Pats:OSOE Gamla Gustavsviksfältet

Sven
Användarvisningsbild
Sven O. Sjöstedt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:06
Ort: St Paul, Minnesota, USA


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst