SK 60s utfasning

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SK 60s utfasning

Inläggav Stig Jarlevik » 07 mar 2024, 17:26

Hej på er

Då jag inte längre följer "modernt" flyg så har en god vän i Frankrike frågat mig angående utfasningen av SK 60 senare i år.
Jag kopierar hans frågor (på engelska) och hoppas någon mer kunnig person i ämnet kan svara....
Next June 18th, the Swedish AF will say goodbye to their Sk 60 at Linköping/Malmen.
Several questions about this event happened today!
Do you know how many Sk 60 that are still airworthy, or would be till this event ?
Any program known actually?
Do you know if there will be a spotter day for that event ?
Any possibilities to make landing approaches pictures at that place ? (Authorized or not in your country ???).

Hälsningar
Stisse
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: SK 60s utfasning

Inläggav Mats Averkvist » 11 mar 2024, 18:01

Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: SK 60s utfasning

Inläggav Stig Jarlevik » 22 mar 2024, 10:42

Tack Mats

Jo jag har sett det här och kontaktat FVM men man behagar inte svara tyvärr.
Förhoppningsvis kommer det mer under våren.

Hälsningar
Stise
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: SK 60s utfasning

Inläggav Eastanglia » 22 apr 2024, 23:08

Prova Luftstridsskolan LSS i Uppsala. Numera egen organisationsenhet som det heter, med egen överste och allt. Det är där FlygS hör hemma, organisatoriskt. Kommunikatören på LSS bör kunna ge upplysningar om allt som berör sk 60 avveckling. Prova att ring via växel 08-51439 000. I samband med examen av inneliggande kull 18 juni ska det flygas uppvisning med Erik 62 eller vad maskinen nu kan heta. Det har övats nyligen och just Erik 62 har fått utrustning för rök. Bra program faktiskt. Särskilt momentrollen imponerade.
/Ragnar Dyrssen, Linköping
Eastanglia
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 14 okt 2010, 23:12
Ort: Linköping

Re: SK 60s utfasning

Inläggav Eastanglia » 22 apr 2024, 23:15

Sista skjutperioden. För övrigt åkte FlygS upp till Vidsel förra veckan och sköt övnraket. Detta var med kursen GTU. Jag bedömer att det var sista gången det sköts med sk 60 i FV någonsin. Det hela borde ha fotodokumenterats. Övnraketerna bör ha varit billiga varför det antagligen sköts duktigt. Annars kostar det när industrin ska destruera. Något vi är väldigt bra på i det här landet. Hela invasionsförsvarets ammunition tog många år att destruera. I samma veva blev ju FFV privatiserad och priserna sköt i höjden. oj oj vilka kloka beslut det tagits i detta land.
/Ragnar Dyrssen, Linköping
Eastanglia
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 14 okt 2010, 23:12
Ort: Linköping

Re: SK 60s utfasning

Inläggav Stig Jarlevik » 24 apr 2024, 14:53

Tack för tipset
Jag kollar när jag kommer hem!
Stisse
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hans Krensler och 1 gäst