2 st Salvator fallskärm olyckor

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2 st Salvator fallskärm olyckor

Inläggav Jukka Nisula » 12 jan 2024, 22:57

Två ovanliga fallskärmsolyckor inträffade i Sverige på 1920-1930-talet. I båda fallen öppnades fallskärmen märke Salvator av sig själv i maskinen, men piloten överlevde. Den första inträffade hösten 1929 och den andra våren 1930. I båda fallen öppnades Salvator av sig själv och fastnade i planets roder. Piloten nödlandade och maskinen fick bara lite skador. Finns det uppgifter av dessa två olyckor?

[ Post made via iPhone ] Bild
Jukka Nisula
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
Ort: Tampere (Tammerfors) Finland

Re: 2 st Salvator fallskärm olyckor

Inläggav Lars Sundin » 13 jan 2024, 10:34

Jag började googla med föga hopp (!) om att hitta något konkret men fann i alla fall två mycket formella texter läsning för riksdagsmän och andra anslagsinsatta personer där problemet med ovsiktlig utlösning berörs. Svåra långa texter, ordet fallskärm nämns många gånger men man är tydligen av uppfattningen att Salvator-skärmen inte är sämre än Irving. Jag lägger nedan till ett citat. På andra ställen sägs att berörd personal tyckte bättre om Salvator än Irving. Men jag har inte fattat, ja inte ens försökt fatta allt, t ex om man fortfarande övervägde alternativet med ett i flyplanet fastsatt utlösningssnöre. På något ställe i texten skymtar funktionsalternativ vid automatisk/manuell ulösning.

Jag fann inget i Stig Kernells bok "Hopp i nöd och lust". Säkerligen finns något om fallskärmar i något nummer av SFT.

https://weburn.kb.se/riks/tv%C3%A5kamma ... _ku_26.pdf

https://scientometrics.flov.gu.se/files ... .%20m..txt
Bilagor
Fallskärm.jpg
Fallskärm.jpg (92.33 KiB) Visad 1177 gånger
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: 2 st Salvator fallskärm olyckor

Inläggav Jukka Nisula » 13 jan 2024, 13:52

Tack igen Lars!

Denna fråga går tillbaka till olyckan som inträffade den 28 april 1930 i Finland, där Salvator-fallskärmen öppnade sig på planet och fick planet att falla och mekanikern och piloten dog.

Tidningen Uusi Suomi skrev om olyckan och i det sammanhanget nämns dessa två svenska likadana olyckor, som hade hänt lite tidigare i Sverige. I Finland var också båda fallskärmtyper Irvin och Salvator samtidigt i bruk i Finska Flygvapnet. Liksom i Sverige.
Det står i tidningen Uusi Suomi, att öppning av sig själv inte är möjlig i Irvin, till skillnad från i Salvator. Samt man spekulerar om egenskaper, skillnaden och säkerheten om båda dessa fallskärmtyper.

Hoppas det kommer emot något om de här svenska olyckor.


[ Post made via iPhone ]
Bilagor
IMG_7827.JPG
Fallskärm av äldre modell med rottingflätad baksida. Brett midjebälte med spänne på magen. Fallskärm av ryggmodell Salvator D. Remmarnas utlösningsmekanism helt mekanisk. Höljet av smärtingduk. Kalott av siden. Sele och bälte av sadelgjord. Ryggdel utgöres av skärmpacke. Skärmen ej komplett. Källa: digitaltmuseum.se
IMG_7827.JPG (147.92 KiB) Visad 1133 gånger
IMG_7828.JPG
UUSI SUOMI: "En sällsynt flygolycka nära Viborg igår krävde livet på två piloter - Fallskärmen öppnades och tog mekanikern med sig, som kastades mot svansen. Det okontrollerbara planet störtade i havet från 100 meters höjd. Planets svans dödade mekanikern och piloten dog senare av inre skador."
IMG_7828.JPG (185.25 KiB) Visad 1133 gånger
Jukka Nisula
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
Ort: Tampere (Tammerfors) Finland

Re: 2 st Salvator fallskärm olyckor

Inläggav Lars Sundin » 15 jan 2024, 00:10

Min vana trogen kunde jag ju inte låta bli att googla.

Först dock en kommentar till Jukkas översta bild; det vita "snöret" är nog något som museet knutit dit för att skärmens hölje inte skall öppnas oavsiktligt. Museet visar f ö fler bilder av denna skärm samt senare FV-skärmar men jag ser ingen 30-tals Irving tror jag.

På denna bild https://digitaltmuseum.se/0210211710333 ... ia?slide=2 (flera bilder) kan man se en triangelformat utlösningsplatta (jag tolkar den engelska texten så); hur den står i förbindelse med den sprint e d som finns på höljet vet jag ej. Man kan ana en vajer på Jukkas bild (från FV-museet) och en anslutningsmöjlighet till en lina fäst planet . "Bältespännet" innehåller nog någon viktig funktion. Det verkar vara enkelt att snabbt öppna spännet.

Här, https://www.britishpathe.com/asset/52675/ , är en film som visar hur skärmen demonstreras i England. Bakpå höljet syns en rund skiva/kupa som inte finns på museets skärm. Man noterar att hopparen verkar förlitar sig på ett midjebälte (!) med möjligen något band över axeln men inga grenremmar (karbinhakar för sådana verkar dock finnas på museets skärm). Notera också hur han efter uppsittningen kopplar skärmen till en lina fäst i flygplanet.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst