René Cozic i Sverige 1911

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

René Cozic i Sverige 1911

Inläggav Stig Jarlevik » 12 jan 2024, 17:45

Jag vet inte om detta är allmänt känt om René Cozic. Har letat i våra publikationer men inte hittat något specifikt.
Tittade bl a i vår Revy från 1907 om Torslanda. Av någon anledning har författarna där fått för sig att han hette Cozis, vilket givetvis är fel.

Det som intresserar mig är, vad flög Cozic? Det som kommer närmast efter att ha tittat igenom en hel del Voisin maskiner, så ligger det närmast till hands att
det var en Type Course.
Tack vare en nyinförskaffad belgisk bok, Les Précurseurs de l'Aviation Belge, kan man där läsa att de belgiska bilbröderna Alfred och Georges Williame
inköpte en Voisin (typ okänd) 1910 som man modifierade under året efter eget sinne, bl a tog man bort den klumpiga nosen, satte på ett nytt
landningsställ, bytte ut motorn samt gav maskinen fyra skevroder istället för två.

Således klassar man i Belgien maskinen some en Williame-Voisin, så jag tycker vi skall göra sammaledes.

Hälsningar
Stisse i Göteborg
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: René Cozic i Sverige 1911

Inläggav Lars Sundin » 12 jan 2024, 19:52

Om Wikipedia har rätt så hade Cozic denna avbildade maskin. https://sv.wikipedia.org/wiki/Torslanda ... D_4622.tif

Jan Waernberg skriver om "självbygge av Farmanliknande plan". Bilden jag lånat ur hans bok "Pionjärflygare - tidiga flygförsök i Norden". (Bokens vackra omslag, en målning gjord av författaren) visar en Voisin gissningsvis i Danmark. Ett betydligt åbäkigare konstruktion. Bilden hittas lätt på webben.)
Bilagor
Cozic.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: René Cozic i Sverige 1911

Inläggav Stig Jarlevik » 21 jan 2024, 14:15

Mitt inlägg uppdaterar helt klart Jans bok.

Hälsningar
Stig
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst