Flygplanet DAISY (DC-3) 80 år - med problem

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flygplanet DAISY (DC-3) 80 år - med problem

Inläggav christer bergström » 12 okt 2023, 01:18

Föreningen Flygande veteraner äger Daisy och skrev regelbundet i sin medlemstidning att Daisys historia under andra världskriget inte var så känd. Då tog jag tag i det och forskade med hjälp av mina unika kontakter i USA:s flygarvärld under loppet av 2017 och 2018 fram alla fakta om denna maskins historia under andra världskriget. Det resulterade i boken "Flygplanet Daisy i andra världskriget : en veteran och männen som flög henne i strid, berättat för första gången", som kom ut 2018.

Trots att detta fortfarande är DEN ENDA boken om Daisy som gav svaret på alla frågor om Daisys historia som Föreningen flygande veteraner ställt sig i alla dessa år, så togs det uppenbarligen inte nådigt emot av ledningen för Föreningen flygande veteraner att någon "utanförstående" skrivit boken.

Nu vet jag att det krävs sådana speciella kontakter som jag upparbetat under alla dessa år för att få fram denna historia - den finns inte i officiella arkiv.
Men ledningen för Föreningen flygande veteraner "glömde" nämna boken i sin tidning när första numret efter bokens utgivning kom ut, och senare när de skrev om den, hamnade den längst bak i deras tidning. I julnummer efter julnummer har de sedan 2018 haft andra böcker som de annonserat för, men inte BOKEN OM DAISY. Som om det inte vore en helt unik bok med helt nya och tidigare okända fakta. Som om inte Föreningen Flygande veteraner handlar om just Daisy och egentligen inget annat.

Jag såg nu på Facebook att Föreningen flygande veteraner firade Daisys 80-årsjubileum med en fest på Västerås flygmuseum lördag 7 oktober. Då lät de en av sina egna prata om Daisys historia - som jag före honom forskade fram och skrev en bok om (2018).

Anmärkningsvärt är att att Föreningen flygande veteraner inte ens bjöd in mig, den person som forskat fram och skrivit den unika boken om Daisys historia, utan att de lät en av sina kompisar prata om detta. Mycket dåligt och ganska genomskinligt.

Jag måste tillägga att det inte förekommit någon som helst konflikt mellan dem och mig, utan de bara ställer mig åt sidan.

Och nu ska Föreningen flygande veteraner snart ha årsmöte på Armémuseum, och då låter de åter sin kompis prata om något som jag forskade fram 2017-2018. Så udda att de valt en av sina kompisar att prata om Daisys historia och inte den som forskat fram historien och skrivit boken om Daisys historia. Jag är inte ens vidtalad.
Kommer de ens att sälja boken på det mötet?

Jag noterar att när denna deras kompis fick utrymme på flera sidor i deras medlemstidning att skriva den historia om Daisy som jag redan forskat fram och publicerat i min bok, så omnämndes inte ens min unika bok. Trots att den uppenbarligen var den huvudsakliga källan. (Artikeln var i mycket en rip-off av innehållet i min bok.)
Vadan detta? Det är tämligen uppenbart att en av deras kompisar ska få äran av det forskningsarbete som jag gjort och som jag var först med att presentera. Vem som helst skulle finna deras upprepade agerande i detta fall upprörande. En gång må vara hänt, men varje gång...

Jag tror alla kan förstå min upprördhet. Ska det få gå till på detta sätt? Vad är det för ledning för Föreningen Flygande veteraner?

Min bok från 2018 har förord av Cheryl Grau och Shelley O’Connell, döttrar till Norbert D. Moh, Daisys pilot under kriget samt inledning av Tom D. Martin. Det är även respektlöst mot dem.
Bild

https://vaktelforlag.se/produkt/flygplanet-daisy-andra-varldskriget-en-veteran-och-mannen-som-flog-henne-strid-berattat-forsta-gangen/
christer bergström
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 jun 2014, 13:10

Re: Flygplanet DAISY (DC-3) 80 år - med problem

Inläggav Hans Krensler » 14 okt 2023, 10:38

Vore anständigt och önskvärt om någon från Föreningen Flygande Veteraner här kan bemöta Christers anklagelser...!

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Flygplanet DAISY (DC-3) 80 år - med problem

Inläggav Klasse » 20 okt 2023, 12:47

Som mångårig presentatör i olika forum och former (akademiskt och annat) vet jag hur viktigt det är med fullständiga referenser för att undgå beskyllningar om plagiat och dylikt.

Nu skall sägas att SFF och FLIT skötte sig och har redovisning av boken i listan här i forumet på rätt årskategori för publiceringen under titeln:

13. Flygplanet Daisy i andra världskriget
https://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=250&t=19328
Klasse
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 aug 2018, 14:25

Re: Flygplanet DAISY (DC-3) 80 år - med problem

Inläggav Lars Sundin » 20 okt 2023, 14:30

Jag kollade i mina hyllor och på webben och fann att flygande Veteraner både skrivit om boken och hade föreningsmöte i mars 2019 kring planet och med medverkan av författaren, samt annonserat om den i medlemsbladet och i sin FB-grupp. En intervju med författaren utlovades till kommande medlemsblad 2019 (nr 143, juni 2019) men det blev "bara" blivit en recension, mycket positiv.

Här en webbsida jag fann hos FV: https://www.flygandeveteraner.se/nyhete ... ldskriget/

FLIT beskriver boken här: https://www.flyglitteratur.se/2019.htm

"FV:s egen bok" (Daisy Love Story) kom tidigare, 2014. Jag har inte följt med om allt som skrivits hos FV om Daisy i samband med D-dagsfirandet, mycket var det. Annars är medlemsbladet mycket bra och ambitiöst, det skrivs om mer än bara Daisy.

Jag vet inte om SFT skrivit om boken, förr fanns en register på webben men jag tror inte det är åtkomligt för mig längre (jag är inte medlem i SFF och läser ej SFT.)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Hans Krensler och 1 gäst