av Paul R Compton » 09 jul 2023, 14:34
Eftersom SE-XLH:s historik saknas i forumets Civilregistret här är några detaljer som finns med i mina noteringar, Erling.
Byggd 1964 av Binder Aviatik AG i Donaueschingen/Villingen, Binder CP.301 S Smaragd med tillverkningsnummer 110 var ursprungligen D-EGAZ innan den hamnade vid årsslutet i Schweiz och registrerades med beteckningen HB-SEM februari, 1965. Om jag minns rätt stötte jag på kärran för första gången i mitten av sjuttiotalet vid en PFA rally på Sywell, Leics, UK. Nästa gång var på en RSA Rally i Frankrike i början av 80-talet. Trevliga samtal uppstod med ägaren eftersom vi kände ägare av en Smaragd och en Emeraude som hade anlänt från Freiburg resp. Karlsruhe. Såg HB-SEM igen därefter på en OUV fly-in och även Internationale Gebrauchtflugzeug-Messe (IGM) i Baden Baden, Tyskland, under 80-talet.
Under många år var HB-SEM hemmahörande i Kanton Aargau - mest på Birrfeld flugplatz - och ägdes av välkända entreprenör och pilot, Heinz Oftinger, som flög tidigare åt IKRK (ICRC) och franska oljejätten, Total, i Afrika. Smaragden blev kvar på fältet efter försäljning 1979/80 till en ’Aargauer’, Hans Michel, och en delägare, men ’angeblich’ - dvs enligt vissa uppgifter – fanns även till och från på ett mindre stråk mellan Zurzach och Mellikon. Michel köpte ut sin partner höst 1980 och var ensam ägare fram till våren 1990 när han sålde 301:an till Rune Björkqvist & Gunnar Nordin som valde Viarp som hemvist. Tilldelades EAA nummer #760 i mars och LvB:et utfärdades 31 maj samma år, SE-XLH registrerades 19900611 med Rune och Gunnar infört som ägare innan den såldes vidare 1995 till Mats Olsson i Torsby med Fryklanda som bas. Enligt EAA medlemstidningar EAA Nytt, ägare sedan 2011 år Torbjörn Olsson i Torsby och kärran är fortfarande luftvärdig.