Senaste Nytt på SFF hemsida

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Senaste Nytt på SFF hemsida

Inläggav Lennart Berns » 06 mar 2023, 09:59

Jag och några få med mig har under flera tioårs tid skrivit notiser på SFF hemsida under rubriken Senaste Nytt. Nu har man okritiskt börja lägga ut pressreleaser (på engelska!) på Senaste Nytt. Enligt min mening inte bra, för att uttrycka det milt. Ägna i stället lite möda att hitta svenska nyheter och formulera själv på svenska i direkt tilltal till medlemmarna. Tycker dessutom att allt flera skall utnyttja möjligheten att lägga ut nyheter. Måste finnas massor att berätta om, inte minst från regionerna. Och från styrelsen! Sedan tycker jag att det är tråkigt att Senaste Nytt sedan begynnelsen inte längre går att läsa; de är SFF-historia! Notiser för Senaste Nytt skickas till SFF webmaster (webmaster@flyghistoria.org).
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Senaste Nytt på SFF hemsida

Inläggav Peter Liander » 06 mar 2023, 11:57

Blev också förvånad när jag såg inlägget på engelska som verkar vara taget ordagrant ur en pressrelease. Det är i och för sig uppenbart, men denna typ av nyheter finner den intresserade lätt på annat håll.

SFF skulle kunna använda sin hemsida betydligt mera, men det är som med allt redaktionellt arbete - det kräver tid.

Förstår av det senaste styrelseprotokollet att kostnaderna för SFT ökar allt mer. Kanske läge att minska antalet sidor? Lek med tanken att rubrikerna Föreningsnotiser, Böcker, Modellhörnan och Nytt i SE-registret samt notiserna skulle utgå ur tidningen och i stället publiceras digitalt. Där sparas det in åtta sidor, går säkert att göra andra prioriteringar, men det är ett förslag.

Utan att vilja frångå trådens huvudämne alltför mycket, anser jag sedan många år tillbaka att SFT behöver moderniseras i sin helhet. Har framfört detta muntligt och med konstruktiva förlag till olika styrelsemedlemmar vid ett flertal tillfällen de senaste tio åren. De har lyssnat artigt och i några fall intresserat - men uppenbarligen har jag fel eftersom det inte skett någon märkbar förändring sedan mitten av 1990-talet. Men, men tråden handlar om "Senaste nytt på SFF hemsida", så en diskussion om SFT:s framtid kanske bör tas i en egen tråd. Fast en möjlig väg framåt är ju ett samspel med SFT och SFF hemsida, men jag förutsätter att styrelsen redan är inne på den tanken. ;-)
Peter Liander
 
Inlägg: 333
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:43

Re: Senaste Nytt på SFF hemsida

Inläggav Lennart Berns » 10 mar 2023, 16:58

Varför har ingen annan synpunkter? Sedan pressreleasen har jag gjort två inlägg hur det enligt min mening borde vara.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Senaste Nytt på SFF hemsida

Inläggav Mats Averkvist » 10 mar 2023, 18:28

Hur många läser senaste nytt? Jag gör det faktiskt i stort sett inte. Blir det en gång i kvartalet kanske?
Antalet läsningar borde ge en uppfattning om varför...

Hälsningar
Mats
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Senaste Nytt på SFF hemsida

Inläggav Lennart Berns » 10 mar 2023, 19:46

Då inställer sig genast frågan, varför? På Sven Stridsbergs tid tog han notiser från Senaste nytt för tidskriften. Har Forum spelat ut sin roll? Vi är ju trots allt några som försöker "hålla grytan kokande".
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Senaste Nytt på SFF hemsida

Inläggav Lars Sundin » 10 mar 2023, 20:32

På föreningens webbplats kan man finna mycket information. Så finns en Facebookgrupp och det finns ett Forum. Samt lokala SFF/flyghistorie-sajter.

Är man flygnörd men icke-medlem som jag blir det alltför mycket särskilt som det därtill finns ett stort antal svenska Facebook-platser att "bevaka" liksom flera mycket fina bloggar. Kommer därtill allt icke-svenskt.

Så det blir ganska otacksamt att göra fina texter som inte uppmärksammas.

P.S. En annan sak, jag ser plötsligt att man kan förledas att tro att SFF-märket här uppe i sidhuvudet står för "Svenskt Flyghistoriskt Forum"
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Senaste Nytt på SFF hemsida

Inläggav Mats Averkvist » 11 mar 2023, 08:26

Lennart Berns skrev:Då inställer sig genast frågan, varför? På Sven Stridsbergs tid tog han notiser från Senaste nytt för tidskriften. Har Forum spelat ut sin roll? Vi är ju trots allt några som försöker "hålla grytan kokande".


Inte forumet, men en del saker på hemsidan.
Forumet är jag inne på varje dag, bildarkivet ofta, kollar styrelseprotokoll och regioninfo av och till, övriga saker någon enstaka gång.
Har nog blivit van, som du säger om Stridsberg, att senaste nytt ändå kommer i tidningen...
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Senaste Nytt på SFF hemsida

Inläggav Peter Liander » 11 mar 2023, 10:09

Senaste nytt i form av korta texter och någon bild eller två, gör sig bättre på nätet - SFFs hemsida - än i tidningen som kommer ut varannan månad. Därav mitt förslag ovan att skippa det i tidningen i en strävan att spara kostnader genom att minska antalet sidor. Det skulle dessutom öka intresset för att gå in på föreningens hemsida. Ett sätt att hålla sig uppdaterad och snabbt får veta om just "senaste nytt".
Peter Liander
 
Inlägg: 333
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:43

Re: Senaste Nytt på SFF hemsida

Inläggav Lennart A » 11 mar 2023, 10:55

Mats Averkvist skrev: Forumet är jag inne på varje dag, bildarkivet ofta, kollar styrelseprotokoll och regioninfo av och till, övriga saker någon enstaka gång.
Har nog blivit van, som du säger om Stridsberg, att senaste nytt ändå kommer i tidningen...


Ungefär samma här. Forumet varje dag för att se om det dyker upp någon intressant fråga och bildarkivet rätt ofta. Civilregistersidorna och lite annat då och då.
Intressant i sammanhanget är kanske att koppla det hela till frågan papperstidskrift kontra internetsidor. Det finns ju de som tror att internet är på väg att ersätta papper och att man (SFF, skolan, osv) "måste hänga med". SFF:s internetsidor är bra på vissa saker (informationsutbyte på ett forum, listade uppgifter typ civilregistret, bilder), men papperstidskriften är suveränt mycket bättre på andra saker. Det gäller framför allt texter, både längre och kortare. Det gäller oavsett om det handlar on artiklar eller "nyheter". För SFF kanske inte "nyheter" egentligen är dagsnyheter, utan sådant som man med fördel kan läsa om i lugn och ro i tidskriften, oavsett om det gått en dag, en månad eller fler sen det hände. Att medlemmarna väljer tidskriften framför hemsidan, kanske indikerar att det i själva verket är så det ligger till. Jag har arbetat med digitalisering i skolan och varit drivande när det gäller viss digital användning och jag har publicerat både vanliga böcker och e-böcker. Idag är det bevisat, både vetenskapligt och erfarenhetsmässigt, att digital läsning inte kan ersätta läsning på papper, vilket stämmer helt med mina egna erfarenheter. Digitalt är bra på mycket och papper är bra på mycket. Det har inget med ålder att göra, som ibland påstås, utan med hur människans hjärna fungerar. Inflödet av artiklar till tidskriften verkar vara bra - det motsatta kanske gäller hemsidan. SFT är SFF:s flaggskepp och hemsidan behövs också, men kanske ska satsa på det den är bra på?
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Senaste Nytt på SFF hemsida

Inläggav Peter Liander » 11 mar 2023, 11:00

Intressant inlägg Lennart!

Det jag förespråkar är en medveten samverkan mellan SFT och hemsidan. Läser man styrelseprotokollen så framgår att kostnaderna för SFT är höga och ökande. På något sätt måste en anpassning till. Både SFT och hemsidan samt föreningens grafiska profil måste moderniseras för att SFF ska vara fortsatt attraktiva för både befintliga och blivande prenumeranter, förlåt medlemmar ska det vara. Nog så viktigt när medlemsantalet har en minskande trend och dessutom i en tid då allt blir dyrare.
Peter Liander
 
Inlägg: 333
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:43

Re: Senaste Nytt på SFF hemsida

Inläggav Lennart Berns » 12 mar 2023, 20:31

Tack för alla kloka synpunkter vilka jag nu försökt förmedla till dem det berör! I förlängningen handlar det också om hemsidan som sådan. Kommande flygdagar har inte uppdaterats på ett år, Flygminnesmärken innehåller mängder av "döda" länkar, m m. Ett arbete är nu emellertid igångsatt att få fart på kronologin som legat i träda sedan 2017. Den är faktiskt en av SFFs bättre markeringar för att nå ut till en större publik.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst