ABAs extraflygning Stockholm-Moskva 7 mars 1940

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

ABAs extraflygning Stockholm-Moskva 7 mars 1940

Inläggav Carl-Fredrik Geust » 13 feb 2023, 16:08

147 Aba-matkustajat.jpg
Den 7 mars 1940 gjorde ABA en "extraflygning" Stockholm-Moskva med den finländska fredsdelgationen (ledd av statsminister Risto Ryti). Av säkerhetsskäl upptog passagerarlistan endast fingerade namn - se bilagan som är kopierad ur en svensk bok/artikel (troligen om ABA:s historia). Nu hittar jag tyvärr inte någon uppgift om originalkällan - kan någon hjälpa?
Carl-Fredrik Geust
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: ABAs extraflygning Stockholm-Moskva 7 mars 1940

Inläggav Lennart A » 13 feb 2023, 18:23

Lars-Axel Nilsson och Leif A Sandberg, Kurirflyg. En livlina under andra världskriget, sidan 247.
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: ABAs extraflygning Stockholm-Moskva 7 mars 1940

Inläggav Carl-Fredrik Geust » 13 feb 2023, 19:44

Tack Lennart för snabbt svar! Snopet måste jag medge att boken finns i bokhyllan, men kom inte att söka i just den!
Carl-Fredrik Geust
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: ABAs extraflygning Stockholm-Moskva 7 mars 1940

Inläggav Lars Sundin » 13 feb 2023, 23:39

Läste "Livlinan" slarvigt. Men där står rätt mycket om turerna kring denna Moskva-flygning. Lewenhagen var inte fingerad, han var en ABA-tjänsteman som åkte med på fribiljett. Om jag fattat rätt.

Det skrevs och spekulerade mycket om resor till Berlin och fredsförhandlingar. Här en första-sida i DN. Notera att det nämns att en finsk delegation reste från Helsingfors onsdag 6 mars till Moskva (men förstås inte att man tog omvägen över Bromma):
Bilagor
Moskva.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: ABAs extraflygning Stockholm-Moskva 7 mars 1940

Inläggav Lars Sundin » 14 feb 2023, 10:28

Här lägger jag till en sida ur den 5-sidiga text om denna resa som finns i Nilssons och Sandbergs bok "Kurirflyg - en livlina under andra världskriget".

Madame Kollontay minns jag från tidigt tidningsläsande, en litet oväntad representant för det arbetande massorna. Men hon var ju ursprungligen en överklassflicka och kunde umgås bland "fint folk" så kommunistregimen hade användning för henne. Och var omskriven. Hon verkar ha gjort nytta, inte bara för Sovjet, utan även för Finlands och Sveriges väl. https://sv.wikipedia.org/wiki/Aleksandra_Kollontaj

Jag fann inget i DN om att Ryti skulle ha setts genom ett flygplanfönster i Riga. Däremot blev det en oväntad landning i Riga på återfärden med ABA, och om denna landning skrivs i DN.
Bilagor
KOLLONTAY.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst