Bildfråga, flygplansvrak

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bildfråga, flygplansvrak

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 04 jan 2023, 21:30

Tacksam för hjälp med att identifiera detta foto som kommer från Sven Stridsbergs samling. Tyvärr finns inga uppgifter om fotot, det kan vara taget i samband med någon utlandsresa. Mannen till höger kan vara Thorsten Höjrup som var aktiv i SFF Skåne.
Var och när är fotot taget, flygplanstyp m.m.

002-1232571.jpg
Foto ur Sven Stridsbergs donerade samling.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga, flygplansvrak

Inläggav Lars Sundin » 04 jan 2023, 23:46

På det papper mannen till vänster har i handen kan man se en rubrik som jag vill tolka som "Dornier 24". Men jag kan inte nu fundera ut vilken del av ett Do 24-skrov det då skulle kunna vara. Bokstäverna K K kanske det är som syns på plåten. Fotot verkar taget i "modern tid", knappast ett VK2-vrak.
http://www.dornier24.com/
Senast redigerad av Lars Sundin 05 jan 2023, 00:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga, flygplansvrak

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 05 jan 2023, 00:06

Det är korrekt att det står Do 24 på papperet som mannen håller, men det behöver inte ha med detta flygplan att göra. Det är också taget i modern tid, kanske 1980-1999, troligen vid något museum.

En korrigering i efterhand: Nu ser jag också att det är en informationstavla där det står Do 24 och inte ett papper som mannen håller i handen.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga, flygplansvrak

Inläggav LN-BFT » 05 jan 2023, 00:55

JO; Dornier Do 24 står på plakat forran vraket.SFF Skåne med SS i spissen hadde vel et antall bussturer til UK,og en som jeg var med på gikk via Soesterberg.
Har ikke funnet detaljer som beviser at det er der;men de har jo senere skaffet en komplett sådan.
LN-BFT
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 jun 2012, 22:13

Re: Bildfråga, flygplansvrak

Inläggav Stellan » 05 jan 2023, 02:16

Det torde vara en Do 24. Det är i mina ögon mitttornet som ska sitta i hålet. De två "rälsen" om sidan av hålet finns på andra bilder av Do 24. KK under hålet och den vita vinkeln bakom huvudet på mannen till höger överensstämmer med placeringen av radiokoden och det tyska balkkorset.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Bildfråga, flygplansvrak

Inläggav Stellan » 05 jan 2023, 02:22

Hittade ett par bilder och en förklaring på rälsen, scrolla ned en bra bit https://www.goodall.com.au/australian-a ... rDo24.html

"Unusual angle of A49-5 "DQ-H" taken from the high tailplane. Note how the upper fuselage turret rolls
forward on rails to provide an open hatch. Photo: Australian War Memorial"
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Bildfråga, flygplansvrak

Inläggav Lars Sundin » 05 jan 2023, 08:37

Precis! Jag hade just tänkt komplettera mitt inlägg med att man ser att det fanns liksom två "falsar" som sträckte sig åt vänster från den runda öppningent i skrovet (bilden visar den aktre del av det) och framöver. Och dessa "falsar" har jag också funnit på ett par av den oerhörda mängd bilder man kan hitta om detta plan. En lyckad konstruktion, att jämställa med Catalina kanske. Förstår nu genom Stellans inlägg också det holländska intresset för typen.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga, flygplansvrak

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 05 jan 2023, 09:41

Från Jan Forsgren har jag fått följande på e-post:

Angående den Dornier Do 24 som diskuteras på SFF:s forum, så är jag tämligen säker på att bilden är tagen på Technikmuseum Speyer. Flygkroppen till en Do 24 bärgades 1991 från Muritzsee. Flygplanet skall ha varit en av fyra Do 24:or som sköts sönder av amerikanskt flyg i april 1945. Muritzsee hamnade sedermera på östsidan.

Mer information finns på http://www.dornier24.com

Tack Jan!
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst