Tragisk olycka i Filipstad 1950 med Klemm 35 SE-BHK

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Tragisk olycka i Filipstad 1950 med Klemm 35 SE-BHK

Inläggav Lars Sundin » 01 dec 2022, 10:17

Kommenterar ett inlägg i en av de otaliga flyg-grupperna på Facebook om en Klemm 35 som störtade vid Karlbergs slott (på "Pampas") 1944 med ett klipp ur DN. Googlar vidare och finner då en tragisk olycka i Filipstad i februari 1950 med en Klemm 35 SE-BHK då passageraren och en lekande liten flicka dödades. Jag ser att SFFs civilregister ger felaktiga uppgifter och det bör väl rättas till.

Två omkomna, och olyckan inträffade i ett villakvarter då föraren inte kunde hålla planet kvar i luften efter att ha skadat en skida vid ett misslyckat landningsförsök på en närbelägen sjö. (En del är väl vettiga spekulationer; bör kollas).

Här början av den utförliga DN-artikeln.

Tillägg: Jag ser att även uppgifter om haveriet vid Karlberg i juni 1944 med SE-AIH bör ändras, bl a omkom en person som överlevde själva olyckan enligt DN men jordfästningsnotis finns den 13 juni, ej två.
Bilagor
SE-BHK.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Tragisk olycka i Filipstad 1950 med Klemm 35 SE-BHK

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 01 dec 2022, 23:27

Tack Lars för din uppmärksamhet. Jag har nu korrigerat uppgifter för SE-BHK om haveriet i avdelning Civilregistret.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst