Sida 1 av 1

Gustaf V på Torslanda, vilket år?

InläggPostat: 18 nov 2022, 11:25
av Lennart A
Dessa två bilder är enl uppgift tagna på Torslanda under 1940-talet. Kan det stämma, och vilket år i så fall? Det ser ut att vara en utställning av något slag. Modellen är en Junkers G 38 och av registreringen att döma är det i alla fall efter 1934. Det handlar alltså inte om ILUG 1923.

G38 D-AZUR model Gustaf V Torslanda.jpg
G38 D-AZUR model Gustaf V Torslanda.jpg (88.83 KiB) Visad 3871 gånger
His_Royal_Highness_King_Gustaf_V._1940s._Torslanad_Airport.jpg
His_Royal_Highness_King_Gustaf_V._1940s._Torslanad_Airport.jpg (98.29 KiB) Visad 3871 gånger

Re: Gustaf V på Torslanda, vilket år?

InläggPostat: 18 nov 2022, 13:23
av Lars Sundin
Frågan är om inte fotot är taget i Berlin. Man kan ju se text på tyska på en skylt och ordet Torslanda kan vara en destinationsskylt. Jag har inte fått klart för mig trafiken till Tyskland före kriget; besök fanns och från Oslo fanns ju linjer ned mot Danmark/Tyskland. Men en Junkers G-38-modell i Göteborg är föga troligt.

Finner inget i boken om Torslanda.

Alltnog, kungen och hans sonson var i Berlin i februari 1939. Mycket omtalat. Se bild på sonsonens sajt https://sv.rilpedia.org/wiki/Gustaf_Ado ... rvprins%29

I och för sig ser en herre till höger i ena fotot ut som jag föreställer mig Tord Ångström.

Kan fotot vara från ILIS 1936 i Stockholm/Lindarängen? https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... der_34.jpg Notera att där skymtar i en bild herrar Ångsröm och Torsten Althin, om även i vardagskläder. Även Althin tycker jag mig se i en av frågans bilder (med sin vanliga mustasch). En bild här: https://digitaltmuseum.se/021016848093/ ... napparater

Re: Gustaf V på Torslanda, vilket år?

InläggPostat: 18 nov 2022, 14:41
av Lennart A
Bra funderingar där. Jag var själv misstänksam mot uppgiften Torslanda, men om det skulle vara en destinationsskylt, varför står det inte "Göteborg" (som det heter även på tyska)? I februari 1939 fanns ingen flyglinje Berlin-Göteborg. Den startade först den 16 april det året. ILIS 1931 kan det inte vara - tyska bokstavsregistreringar infördes 1934.

Hur som helst så verkar det ju handla om en utställning med bl a IG Farbenindustrie Aktiengesellschaft (tavlan på väggen) och flygmotorer? Vad är det för motortyp, tro?

Re: Gustaf V på Torslanda, vilket år?

InläggPostat: 18 nov 2022, 16:04
av Lars Sundin
Den ljushårige unge mannen ser ut som jag tror segelflygaren Otto Bräutigam såg ut. Han har varit i Norrköping 1938. Och flög då en Kranich Norrköping-Bromma har jag läst någonstans.

Men man får så många infall. Motorn kan jag inte identifiera. Cylindertopparna på BMW 132 såg nog inte ut som på bilden, men bilden är svårtolkad vad gäller cylindertopparna.

Re: Gustaf V på Torslanda, vilket år?

InläggPostat: 18 nov 2022, 17:09
av Mats Averkvist
Eller hade Torslanda någon utställning under ILIS 1936?

Re: Gustaf V på Torslanda, vilket år?

InläggPostat: 18 nov 2022, 18:21
av Lars Sundin
Jag har forskat vidare och just nu tror jag bilderna kan vara tagna på Lindarängen 15 maj 1936 vid ILIS 36, en vecka innan Bromma öppnades.

Mak kan hålla på och jämföra eller fundera över någon bild i DN 16 maj 1936 (med en modell av Do X) med trådens bilder och även ta en titt på Bo Justussons bilder på http://justus.ownit.nu/flyg/flygvideor/ ... _foton.htm

Notera att DN nämner Ångströms och Althins närvaro. Och ABA:s direktörsassistent Per Norlin. Är det möjligen han som ses i en av trådens två första bilder? Den motor man ser där verkar mer NOHAB (Bristol) än BMW (P&W).

Här ett klipp ur DN 16 maj 1936:

Re: Gustaf V på Torslanda, vilket år?

InläggPostat: 19 nov 2022, 20:27
av Lennart A
Hittade en detaljerad beskrivning av det tyska deltagandet på ILIS 1936 i tidskriften "Flugsport" och där nämns att Dornier ställde ut ett antal modeller, men det står inget om någon modell av G 38 i avsnittet om Junkers. De visade ju den då toppmoderna Ju 86 och skulle knappast ha ställt ut G 38 år 1936. Är det inte olika färg på golvet - jfr bilden med motorn och ILIS-bilderna? Och vad det är för motor blir jag inte klok på, men den skulle kunna vara en ledtråd.

Re: Gustaf V på Torslanda, vilket år?

InläggPostat: 19 nov 2022, 20:51
av Lennart A
Här är nog lösningen på gåtan: http://www.lindebilder.se/details.php?image_id=3890
Bromma 1936. I samband med att flygplatsen invigdes, kanske, eller användes både Lindarängen och Bromma under ILIS?

Re: Gustaf V på Torslanda, vilket år?

InläggPostat: 19 nov 2022, 22:06
av Lars Sundin
Jo, den senaste bilden finns även i Sanz Brommabok, sid 25 som jag nyss öppnade vad jag kunde finna där. Bildtext: "Kung Gustav V på Ilis 1936. Till vänster i bild kronprins Gustav Adolf, till höger direktörsassistent Per A Norlin. Han var också Ilis presskommissarie. Tillsammans betraktar de modellen av Lufthansas Junkers G 38. Foto via Lufthansa."

Jag får dock inte ihop alla detaljer. De allra första två bilderna är kanske från olika tillfällen. Kungens klädsel är också olika i trådens första bild och den senaste. Sanz säger inget om någon utställning på Bromma men säger att kungen invigde utställningen fredag 15 maj, som DN-artikeln också behandlar.

Re: Gustaf V på Torslanda, vilket år?

InläggPostat: 23 nov 2022, 00:06
av Stellan
Skylten som delvis skyms i bakgrunden ska uttydas IG Farbenindustrie aktiengesellschaft, om detta företags närvaro kan leda till definivt svar på frågan om plats och ställe?

Re: Gustaf V på Torslanda, vilket år?

InläggPostat: 23 nov 2022, 06:42
av Lars Sundin
Jo, apropå på denna text som förresten uppmärksammats tidigare och som fick mig att tänka på Berlin/Tempelhof som en möjlig plats, så ger bakgrunder ofta värdefull information. Men jag tror bilden är från ILIS 1936. På andra bilder från denna utställning på Lindarängen, kan man t ex se att Telefunken annonserade (text på väggen). Och även IG Farben hade säkert intressen i flygbranschen. (Telefunken kan ju ha sägas att iden ha uppfunnit ILS-systemet som vi fortfarande dras med. Men det finns förstås olika uppfattningar om detta, liksom i all historieskrivning. Se t ex http://www.justus2.se/flyg/radiofyrar/L ... nz_SBA.htm Lorenz självt hade en egen monter vid ILIS)

Jag får passa på att säga att i den andra bilden ser man att det faktiskt skymtar tillsammans tre motorer, vad det nu kan innebära. Avgasutblåsningsrörens utformning och "propellerväxelnavets" färg pekar på en Bristol/Nohab-motor. (Jag har kikat på stjärnmotorer till f-bannelse, de avbildas/ses ju för det mesta mer eller mindre snett framifrån.) Golvet verkar mer "prydligt" än ett hangargolv som vid ILIS.

Tillägg: Tar åter en titt på bilderna (en från Bo Justussons ILIS-sida) och hittar då en intressant bakgrundsdetalj, några närmast geometriska figurer på en vägg. Inte helt lika men det kan finnas förklaringar. Alltså ILIS även andra bilden!