København - Tokyo , för 51 år sedan .

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

København - Tokyo , för 51 år sedan .

Inläggav thorjh » 24 feb 2008, 14:29

Idag är det exakt 51 år sen den första reguljära maskinen lyfte från Kastrup mot Tokyo .
Inom SAS i Stockholm arrangerade vi en revy där vi sjöng :
(melodi "Tvätterskan vid floden" )
Den tjufjärde i februari sedan dess har vi hållit på [b]

Kan ni gissa var vi har varit , vi har varit i Tokyo .
Och de' börja i hangar två . . .
Denna revyen spelade vi tre gånger för fulla hus i Borgarskolans lokaler .
Tillåter mig att visa några klipp från dåtidens evenemang .


Bild

Bild

Bild
Direktör Throne-Holst med systrarna Brodén

Bild

Thor med balettflickor

Bild

Hela ensemblen

Här följer några rescentioner :

Bild

Bild

Och äntligen Finalscenen :

Bild

Håppas det inte blev för mycket .
Thor
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

SAS-show 1957 - Over the Pole Japan

Inläggav Lars Sundin » 25 feb 2008, 17:35

Hej Thor!

Tjusigt gjort! "Six munths ago I couldn't not even spell enngineure, and now I are one" som jag minns en replik man la in i en en-face-bild av en fräknig Alfred E Neuman. Alltså med tanke på dina framsteg i konsten att lägga in bilder i ett inlägg. Även om de som sitter med modem kanske suckar.

För att inte tala om din flotta "sydländska spanjor". Spanjorer anses ju av någon anledning mer spännande än norrmän.

Jag minns hur jag slet med Kronologins notiser om att hålla isär SAS olika pionjärflygningar "över Nordpolen". Ett exempel på text (som jag dock inte ändrat i):

1957, 24 februari: SAS startar flyglinje Skandinavien – Alaska - Tokyo, en sträcka på 11 300 kilometer, med Douglas DC-7. Första flygningen tog 29 timmar och 6 minuter och var därmed 20 timmar kortare än den tidigare använda routen via Mellanöstern. Vid invigningen möttes två DC-7C från Anchorage resp. Köpenhamn över Nordpolen.

2+2+3 syftar på ägar-fördelningen i SAS.

De som tycker att SAS i dag verkar ha problem, skall veta att SAS genomgick många "kriser" på 50-talet och därefter. Mer eller mindre starka "kvastar" sattes in av ägarna (Wallenberg och staten, om man ser det ur ett svenskt perspektiv) med "hårdingar" som Åke Rusck och Curt Nicolin.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst