Saknade svenska stridsplan spårljus? (Lansen, Draken, Notis)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Saknade svenska stridsplan spårljus? (Lansen, Draken, Notis)

Inläggav dunderbullen » 06 nov 2022, 13:01

Väl mött! Orsaken till att denna frågeställning lyfts är för att källmaterial har kommit fram där en författare konstaterar att man i Sverige aldrig använde spårljus till 30mm akan m/55, även känd som 30mm aden till flygplan som Lansen, Draken Notis och även i vapenkapslar. Källmaterialet ifråga är två sidor hämtade ur en ammunitionskatalog från 1984 som dessvärre verkar vara rätt svår att låna så jag önskar vända mig till experter här på sidan som kanske kan hjälpa med mer ljus kring om detta stämmer. Frågan om det då stämmer blir i sådana fall varför man inte använde spårljus, fanns det någon tanke bakom det i svensk doktrin? Efter att ha sökt med egna resurser så gott jag har kunnat lyckades jag åtminstone hitta att britterna hade spårljusversioner av mingranaten. Här nedan följer de omnämnda bilderna.

Bild
Bild
Bild
dunderbullen
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 nov 2022, 19:11

Re: Saknade svenska stridsplan spårljus? (Lansen, Draken, No

Inläggav eralehm » 07 nov 2022, 06:50

En "vanlig" granat kan i och för sig ha en inbyggd spårljusfunktion så det behöver inte vara en speciell sorts granat. Jag vet inte om så var fallet här men möjligheten finns.

Alternativt kan man undra ifall spårljus har något större värde för en 30 mm-granat använd i luftstrid; är inte risken stor att spårljuset ändå inte syns mot den ofta ljusa bakgrunden? Speciellt på de relativt långa håll som jag antar att man sköt på.

/Leif
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Saknade svenska stridsplan spårljus? (Lansen, Draken, No

Inläggav dunderbullen » 07 nov 2022, 11:49

Om jag inte är helt ute och cyklar så verkar det som att spårljusammunitionen till just denna kanon främst bestod av något modifierade mingranater som jag kommer ge exempel av nedan. För att göra frågan än lite mer intressant så har Finland en utställning på Mellersta Finlands flygmuseum där olika ammunitionstyper för 30mm Aden / 30mm Akan m/55 presenteras. Detta då Finnarna dels hade Draken men även Brittiska Folland Gnat under det kalla kriget som båda var utrustade men kanonen ifråga.

Bild

Källa: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... useo_3.JPG

Ammunitionstyperna är som följande:

1: HE with self-destruct fuse.
2: HE tracer.
3: HE with impact fuse.
4: Semi-armor-piercing with self-destruct impact fuse.
5: Armor-piercing high-capacity shell with tungsten penetrator.
6: Training shell with tracer.
7: Training shell.

Så för samma kanon som det Svenska flygvapnet använde hade Finnarna både en mingranat med spårljus men också träningsammunition med spårljus.
dunderbullen
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 nov 2022, 19:11


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst