J 28C-2 Vampiretyp?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

J 28C-2 Vampiretyp?

Inläggav Björn Bäcklund » 13 sep 2022, 14:44

Hittade en produktionslista över Vampiretrainers på nätet. Vissa uppgifter skiljer mellan den ock Vampireboken men en sak som slår mig är att 28C-2 har beteckningen T Mk55A och A versionen nämns bara på dom svenska planen.
Vad är det med A versionen som skiljer från en ordinarie Mk55?
Användarvisningsbild
Björn Bäcklund
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: J 28C-2 Vampiretyp?

Inläggav Stig Jarlevik » 13 sep 2022, 15:48

Hej Björn

Med Vampireboken så antar jag att du avser Hall/Widfeldts bok?
Jag vet att man i boken säger att den andra ordern av J 28C kallades för T.55A men det är nog en missuppfattning.

Finns ingenstans i mina engelska källor att DH kallade sena produktionsexemplar (alltså de som utrustades med katapultstol)
för något annat än T.55
Däremot säger man att de Havilland kallade de ombyggda J 28B som CVM gjorde, alltså de som kallades J 28C-3 hos oss, för T.55A

Widfeldt/Hall hänvisar till kontraktet mellan Sverige och England. Kanske har någon sett detta och kan bekräfta vad som sägs?
Hälsningar
Stig i Göteborg
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: J 28C-2 Vampiretyp?

Inläggav Björn Bäcklund » 13 sep 2022, 17:29

Jo det är den boken jag referear till men i listorna där nämns inte 55A. Det är i produktionslistorna här det dyker upp: http://www.airhistory.org.uk/dh/production.html

Dessutom funderar jag över instrumentbrädorna. Om jag förstår det rätt hade C-1 och C-2 olika brädor. Finns det bilder på dessa
Användarvisningsbild
Björn Bäcklund
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: J 28C-2 Vampiretyp?

Inläggav Stig Jarlevik » 13 sep 2022, 18:59

Hej igen

I boken omnämns T.55A i texten
Vad gäller hemsidan, så är jag medveten om den, men hade inte koll på det där med T.55A.
Den stämmer ju med Hall/Widfeldt boken men inte med andra källor, så det kan ju vara någon
som tipsat om detta.
Om inget annat framkommer så tror jag fortfarande på att det var de ombyggda maskinerna
som fick beteckningen T.55A av DH
Vad jag vet så var det ganska sällsynt att ge suffix till de olika militära Mk numren både i RAF
och från tillverkaren. Istället bytte man Mk nummer.

Hälsningar
Stisse
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: J 28C-2 Vampiretyp?

Inläggav Björn Bäcklund » 13 sep 2022, 20:07

Jag börjar fundera mer och mer på det där med instrumenteringen. Läser man i boken verkar det som C-2 fick en annan instrumentering jämfört med C-1 versionen trots protester från FV.
På sid 129 i boken finns en bild som enligt texten är 28422 vilket borde vara en C-1. Bilder jag tagit hos Svedinos på 28444 en C-2 har samma instrumentering som bilden av 28422.
Söker jag på cockpitbilder av Vampire T11 så visar dom en helt annan panel. Fick trots allt i motsats till bokens uppgifter J 28C-2 samma instrumentering som C-1 och därför A prefixet?
Användarvisningsbild
Björn Bäcklund
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst