Bildfråga - vem på fotot?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bildfråga - vem på fotot?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 01 jul 2022, 07:56

Vem är mannen på fotot?
Vilken grad har han?
Flygplanet bör vara J 6, SA-14 Jaktfalken, nr 209 på skevrodret. Fotot bör vara taget 1935-1936.

002-1224400.jpg
Ur Sven Stridsbergs donerade samling.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga - vem på fotot?

Inläggav Lars Sundin » 01 aug 2022, 08:07

Mössmärket ser inte svenskt ut. Planet är en beväpnad Jaktfalken.

[ Post made via iPhone ] Bild
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga - vem på fotot?

Inläggav Lars Sundin » 01 aug 2022, 08:42

Mössmärket är nog ett svenskt Kustsartilleri-märke (Marinen, underofficer motsv sergeant).

[ Post made via iPhone ] Bild
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga - vem på fotot?

Inläggav Lars Sundin » 03 aug 2022, 16:55

Jag är hemma nu och kan använda min PC och är inte hänvisad till den besvärliga smarta telefonen. Jag har googlat litet och bl a lärt mig att de två kulsprutorna satt på kroppens översida framför föraren. Jag lärde mig också att man hade svårt få synkroniseringen propeller/kulspruta att funka bra.

Jag fann bl a foruminlägget nedan där det framgår att kulsprutekameror installerades vid några försök på Malmen, ca 1932 tror jag det var. Bilden kan vara från detta tillfälle och det är kanske en kulsprutekamera man ser över vingen och även ovanpå motorn verkar det sitta någon speciell pryl.

https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... 777#p32840

Bilden är alltså några år äldre än vad som antagits. Jag har litet problem med planets nummer men inte orkat reda ut det.

Här ett exempel på en kulsprutekamera. https://digitaltmuseum.org/021026298205/kamera
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga - vem på fotot?

Inläggav Mats Averkvist » 04 aug 2022, 08:00

Lars Sundin skrev: Jag har litet problem med planets nummer men inte orkat reda ut det.



Det är inget konstigt med numret. Bara att kolla i Lennart Anderssons kalenderbitare, dvs Svenskt Militärflyg - Propellerepoken.
Flygplanet är i den första serien alltså de med beteckning J 6. (Till skillnad mot J 6A resp. J 6B)
5209 => 3209 => 1209 => 209 (1933-04) Maskinen havererade 1936-09-28.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Bildfråga - vem på fotot?

Inläggav Lars Sundin » 04 aug 2022, 12:16

Få se om detta inlägg "godkänns" det har varit något fel hos SFF:s IT-leverantörer. Jo, det går. Tack Sven-Erik för hjälpen.


Själva bilden gav upphov till mycket snoende på webben och det var behållningen, jag lärde mig intressanta detaljer om Jaktfalken. Själva fpl-individen var av mindre intresse, men jag lärde mig en del annat om typen. Kanske både 209 och 210 har haft kulsprutekamera installerad, kanske vid samma tillfälle. Det var ju enligt Widfeldt litet problem med synkroniseringen mellan propellern och kulsprutorna.

Även 209:an figurerar på underforumet om FV-plan. https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... 59&t=10776

I min blogg har jag halkat in på Jaktfalken och Roland Schütt. Ett citat från https://larsan13.wordpress.com/2011/09/ ... nd-schutt/

En gång i sin ungdom sommarjobbade Roland S på Svenska Aero på Lidingö med att borra lätthål i Jaktfalkens vingbalk, kanske just sådana lätthål man ser till vänster i vrakbilden överst. Som alla andra grabbar på den tiden (han var född 1913) drömde han om att bli flygare men så blev det inte. Han blev ingenjör/”uppfinnare” på (bl a) Arenco och hans tekniska bakgrund blev jag varse först när han plötsligt nämnde ett så tekniskt ord ”M6-mutter” när han laddade sin kådisbella inför den lilla publiken på biblioteket i Handen som lyssnade på hans berättelse om sin bok och annat. Det var rejäl fjång i det skottet som var riktat mot en soffkudde och lyckligtvis inte rikoschetterade:
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst