Få se om detta inlägg "godkänns" det har varit något fel hos SFF:s IT-leverantörer. Jo, det går. Tack Sven-Erik för hjälpen.
Själva bilden gav upphov till mycket snoende på webben och det var behållningen, jag lärde mig intressanta detaljer om Jaktfalken. Själva fpl-individen var av mindre intresse, men jag lärde mig en del annat om typen. Kanske både 209 och 210 har haft kulsprutekamera installerad, kanske vid samma tillfälle. Det var ju enligt Widfeldt litet problem med synkroniseringen mellan propellern och kulsprutorna.
Även 209:an figurerar på underforumet om FV-plan.
https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... 59&t=10776I min blogg har jag halkat in på Jaktfalken och Roland Schütt. Ett citat från
https://larsan13.wordpress.com/2011/09/ ... nd-schutt/En gång i sin ungdom sommarjobbade Roland S på Svenska Aero på Lidingö med att borra lätthål i Jaktfalkens vingbalk, kanske just sådana lätthål man ser till vänster i vrakbilden överst. Som alla andra grabbar på den tiden (han var född 1913) drömde han om att bli flygare men så blev det inte. Han blev ingenjör/”uppfinnare” på (bl a) Arenco och hans tekniska bakgrund blev jag varse först när han plötsligt nämnde ett så tekniskt ord ”M6-mutter” när han laddade sin kådisbella inför den lilla publiken på biblioteket i Handen som lyssnade på hans berättelse om sin bok och annat. Det var rejäl fjång i det skottet som var riktat mot en soffkudde och lyckligtvis inte rikoschetterade: