Bildfråga, dekal på fena på finskt flygplan

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bildfråga, dekal på fena på finskt flygplan

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 13 apr 2022, 11:39

Tacksam för hjälp med detta foto, taget i juni 1986 vid SFF:s Finlandsresa.
Vad är det för flygplanstyp?
Ev. individ beteckning / nr ?
Var är fotot taget ?
Vad symboliserar märket?

Passar på att önska alla här på forumet en Glad Påsk!

002-1222049.jpg
Foto: Sven Stridsberg
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga, dekal på fena på finskt flygplan

Inläggav Lars Sundin » 13 apr 2022, 12:17

Gissar det är en Folland Gnat på något museum. Från Satakunta flygflottilj.

https://www.airplane-pictures.net/photo ... -gnat-f-1/

Märket med tjuren kan ses även här: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... _front.JPG
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga, dekal på fena på finskt flygplan

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 13 apr 2022, 16:00

Tack Lars för hjälpen med att det är en Folland Gnat från Satakunta flygflottilj.
Kanske någon som vet vilken individ det var och var fotot kan vara taget på resan. Flygplanet ser ut att står utomhus.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga, dekal på fena på finskt flygplan

Inläggav Carl-Fredrik Geust » 14 apr 2022, 11:06

För en gångs skull misstar Lars sig - alla Folland Gnat-plan i Finland (13 st, kodade GN-101..113) användes av Hämeen lennosto (Tavastlands flygflottilj) i Luonetjärvi norr om Jyväskylä. Se t.ex. den detaljrika tvåspråkiga (fi-eng) boken om plantypen, skriven av Jyrki Laukkanen och Kyösti Partonen, utgiven av Koala 2018.

Förbandsemblemet som avbildar en polsk bison ("visent") har en säregen historia: i på hösten 1941 skänkte Luftwaffe-chefen Hermann Göring 15 st Dornier Do 17 bombplan till Finland, som skulle få avhämtas i Polen. De finska bombflygarna kom att stanna betydligt längre i Warszawa än beräknat (förutom typskolning krävdes också avsevärd leveransservice av planen, som inte var fabriksnya), och hade följaktligen gott om tid att avsmaka den polska Zubrovka-vodkan!

Inför hemflygningen dekorerades följaktligen ett par Do 17 -plan med bisonemblemet från Zubrovka-etiketten. Något överraskande föll skämtet i god jord, och blev antaget som Dornier-divisionens förbandsemblem, och senare också hela bombflygregemente 4:s emblem.

Flottiljen i Luonetjärvi använde som traditionsbärare för Flygregemente 4 bison-emblemet förutom på Gnat också på några MiG-21 plan. Flottiljen flyttade 1973 till Rovaniemi (sedan alla Gnat-plan avskrivits) vid polcirkeln, och blev utrustad med nya Draken-plan. Flottiljen bytte rätt snart namn till Lapin lennosto (Lapplands flygflottilj, som ju också är traditionsbärare för F19!).

Sedan dess har alla flottiljens plan varit dekorerade med visent-emblemet: Draken, Hawk och F-18 Hornet, Mi-8 räddningshelikopter, samt Piper Arrow, Cessna 402, Piper Chieftain, Valmet Redigo och Pilatus PC-12 sambandsplan.

Själv hade jag det stora nöjet att relatera bison-emblemets historia vid det polsk-finska historikerseminariet i Warszawa hösten 2016 - vilket väckte stora applåder! Bifogar två bilder från mitt föredrag.
Bilagor
12comp.jpg
13comp.jpg
Carl-Fredrik Geust
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Bildfråga, dekal på fena på finskt flygplan

Inläggav Hans Krensler » 14 apr 2022, 13:31

Vilken underbar historia! Skål och tack för den Carl-Fredrik Geust...

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Bildfråga, dekal på fena på finskt flygplan

Inläggav Lars Sundin » 14 apr 2022, 14:17

Tack Calle! Jo, jag anade att det låg något intressant bakom och att forumet skulle få ett svar från Finland så jag lade inte ned så mycket möda på att googla. Finskan är dessutom rena grekiskan för mig.

Kanske denna länk kan vara av intresse. https://twitter.com/CorporalFrisk/statu ... 3040799746
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga, dekal på fena på finskt flygplan

Inläggav Carl-Fredrik Geust » 14 apr 2022, 14:40

Min andra bild kanske kräver en kommentar: Polens dåvarande försvarsattache överste Danusz Siek tackade för sitt besök på Lapplands flygflottilj år 2006 genom att överlämna en Zubrovka-vodka flaska "De Luxe" i finaste kristall - som nu pryder flottiljstaben (tillsammans med några F19-minnesföremål, bl.a. Olkkajärvi-minnesmärket i miniatyr).

Den skarpögda har kanske redan sett att Draken-planet DK-223 på min bild 1 bär inskriptionen "Kreivi von Rosen" (Greve von Rosen), till minne av Eric von Rosen som skänkte det första flygplanet till Finlands Flygvapen den 6 mars 1918 (dagen firas sedan dess som Ilmavoimats årsdag).
Carl-Fredrik Geust
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Bildfråga, dekal på fena på finskt flygplan

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 14 apr 2022, 22:12

Tack Calle för en fin berättelse om emblemet och som jag kan komplettera bildtexten med.
Bästa hälsningar och Glad Påsk!
Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst