Efterlysning till B 5-projektet:

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Efterlysning till B 5-projektet:

Inläggav Per Björkqvist » 29 mar 2022, 21:21

Som bekant så pågår ju uppbyggnad av en B 5 vid Jämtlands flyg och lottamuseum.
Det mesta blir nytillverkat, dock finns ett fåtal originaldelar med från 7004, som blir individens identitet.
Vissa vitala delar, som är "något svårt" att tillverka med små resurser, är motor och propeller.

Så är det någon som har ledtrådar till en Bristol Mercury 24-motor, My XXIV, så tas de tacksamt emot.
Propellern heter VP-1 och var precis som motorn, licensbyggd i Sverige av NOHAB i Trollhättan.
Givetvis om ledtrådar till andra delar finns, så är det givetvis välkommet!

Ni kan följa arbetet på Facebooksidan "B 5-Störtbombaren", där lägger jag då och då upp framsteg i bygget.
Även här på https://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=61&t=7214 finns en del.

Tips tages tacksamt emot på perbjorkqvist "snabel-a" hotmail.com
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Efterlysning till B 5-projektet:

Inläggav Eastanglia » 30 mar 2022, 22:31

Imponerande med arbetet med B-5an! Ett kulturhistoriskt stordåd.
Jag förstår att det är svårt att hitta en motor. Men då det ska ha tillverkats 332 st måste det finnas enskilda motorer eller delar av motorer i landet. Även vid systematisk skrotning brukar alltid komponenter klara sig undan genom den mänskliga faktorn. Teknikintresset var stort förr bland medarbetare på verkstadsgolvet. Dock vägde den ju ett halvt ton. Just nu är skrotpriserna rekordhöga (30 mars -22), man får 3.50 kr kilot för stål. Var skrotpriserna höga även i slutet av 40-talet, och kring 1950 när de sista B5orna avvecklades? Det kan förklara bristen överhuvudtaget på My-motorer. My XXIV är ju också den av My-motorerna som tillverkades i överlägset störst antal. Not: aluminiumpriserna var låga efter kriget. B 17B ska ju också ha haft samma motortyp. Var det 17A, 17B eller 17C som gick som måldragare in på 50-talet? /Ragnar
/Ragnar Dyrssen, Linköping
Eastanglia
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 14 okt 2010, 23:12
Ort: Linköping

Re: Efterlysning till B 5-projektet:

Inläggav Per Björkqvist » 30 mar 2022, 22:59

Tack, Ragnar!
Ja, man kan ju tycka att det borde finnas fler av dem "ute i landet".
Dessa kunde man ju köpa på skrotarna där de lämnades in från FV, så säkert var det motorer som privatköptes i olika syften.
Vad gäller målbogserarna så var de B 17A.
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Efterlysning till B 5-projektet:

Inläggav Klas Andersson » 04 apr 2022, 10:43

Hej Per !
ursäkta lite sent svar !
( men jag har nästan helt slutat läsa forumet sedan Bengt blev "utslängd "...)

B5 motor ? jovisst ! men knappast i skick som du vill ha ! har mera delar men tror du redan fått det intressanta för dej ?
i ett byte för länge sedan
bl,a Pansarstolen
men här är bilder på min motor , alltid intresserar det väl någon !?
bärgad för över 20 år sedan , det var bara motorn och smådelar som låg kvar ! själva planet släpade FV upp efter haveriet
(Propellern som skymtar är till DB605, och Mustanghuven sitter numera på den S26 som Pelle Lundberg renoverat)

Men !... en Mercyry motor finns väl på FV museet ????

Det fanns även förr en privatägd på Vännäs motormuseum ! men ! helt plösligt så försvann den därifrån ! köpt av en välkänd veteranflygare !!
är ganska säker på att den omgående såldes vidare utomlands ...eller ????
Bild 11 004.jpg

Bild 11.jpg

Bild 11 001.jpg

1.jpg
1.jpg (230.92 KiB) Visad 3966 gånger

IMG_4372.JPG
IMG_4372.JPG (225.41 KiB) Visad 3966 gånger

2.jpg
2.jpg (225.5 KiB) Visad 3966 gånger
Bilagor
Bild 11 002.jpg
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Efterlysning till B 5-projektet:

Inläggav Lars Sundin » 04 apr 2022, 17:56

Jag googlade på skoj och här är tre bilder. Säkert är inte alla bilder av rätt motortyp, men beteckningarna på NOHAB:s olika versioner av Bristolmotorer har jag nu aldrig kunnat lära mig. Men man får en vink om vad som finns på FV-muséet.

https://www.bjorns-story.se/private/Air ... 530-51.jpg

https://digitaltmuseum.se/021025923709/flygmotor

https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... egUIARCvAQ
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Efterlysning till B 5-projektet:

Inläggav Per Björkqvist » 04 apr 2022, 19:20

Känner mycket väl till att det finns på FVM, men behovet finns ändå att projektet får en helt egen motor.
Måste inte vara en 24, framsidan ser lika ut på de flesta versioner av typen, men optimalt är givetvis rätt version.

Vännäsmotorn har jag aldrig hört talas om, undrar vart den tog vägen och av vem?
Maila mig gärna om mer info finns.

Har en ledtråd till en hyfsad fd B 5-motor i Norge, men den vägrar de sälja eller byta mot något, tyvärr.

Den du visar Klas är "något anfäktad", i stället för att lägga massor med timmar på en haverist så försöker jag i första hand få tag på en hyfsat intakt av tidsbesparande skäl.
England är väl bästa marknaden att få tag på en Mercurymotor och propeller gissar jag.
Propelleraxeln på Mercurymotorer skiljer sig från USA-standard mfl så det minskar sökområdet,
Inte sökt i England ännu men det får bli nästa steg då.

Rygg och sittpansaret finns på Optand redan så de är säkrade i alla fall!
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Efterlysning till B 5-projektet:

Inläggav Klas Andersson » 04 apr 2022, 23:34

En B5 motor i Norge ...
låter som en jag "jagat" ägs av en firma nära gränsen ? ägaren är en äldre man som jag letade upp en gång ,
ej till salu som sagt ,och han hävdar bestämt den kommer från en Junkers Ju52a !!!
men mannen som en gång sålde den till norge hävdar det är en B5 motor ....
varit där ett par gånger ,imponerande veteranbilsamling.mm
motorn låg högt uppe i en pallställning i ett förråd när jag var där (2005)
Bild 11 003.jpg
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Efterlysning till B 5-projektet:

Inläggav Per Björkqvist » 05 apr 2022, 16:39

Det låter som det är precis samma motor.
Får göra ett nytt försök tror jag, när den inte är till en Ju 52 blir den kanske mindre intressant, vem vet?
Tack Klas för bra info och bilden!
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Efterlysning till B 5-projektet:

Inläggav Klas Andersson » 06 apr 2022, 07:37

Lycka till ... ;-)
Ägaren ansåg då jag talade med honom 2005 att det var en Junkersmotor ,"Punkt Slut" ,
gissar på att "HH" ,-mannen i sverige som sålde den tillsammans med ett lass flygprylar, då uppgett/trott det ? fan vet ...
för vad jag då fick fram så har aldrig nån Ju52 haft Bristol motorer ?

Ägaren är ju en äldre rullstolsbunden man ,(född 1938) , jag kollar ibland ! och han lever än !
Han verkar inte ha nåt speciellt flygintresse? bara samlare och är sterrik ? : :?
Men min gissning är att det inte lär lossna på något sätt förrän han är borta och sonen tat över ....
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Efterlysning till B 5-projektet:

Inläggav Per Björkqvist » 06 apr 2022, 21:23

Jag lyckades få tag i den svenska säljaren i fjol, och han hade koll på motortypen i alla fall.
Tydligen så är det pappan som inte säljer, sonen vill bli av med allt, som han skrev då.

Jag ska ta mig an Vännäs-spåret och se vad det ger i stället. :D
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Efterlysning till B 5-projektet:

Inläggav Per Björkqvist » 07 apr 2022, 21:11

Angående "Vännäs-spåret", så vet jag nu att den motorn stannar i Sverige i ett annat projekt.
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst