Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
av Lennart Berns » 13 mar 2022, 12:43
Vilket syfte hade plåten i utblåset på S 29C? Eller fanns en på alla fpl 29 utan ebk? När tillkom den? Vad jag förstår var den inte med från början, men jag kan ha fel. Se bilden nedan! Jag har fått beskrivningen heat shield, vilket skulle antyda att den skulle länka av den heta jetstrålen.
- Plåt vid utblås S 29C. Foto Lennart Berns
- Heat shield.JPG (50.52 KiB) Visad 3972 gånger
-
Lennart Berns
-
- Inlägg: 533
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
av Stellan » 14 mar 2022, 22:18
När och varför den tillkom vet jag inte men det var något som även J 29B hade.
-
Stellan
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14
av Lennart Berns » 15 mar 2022, 10:11
Jag har letat bilder på A-B och E men inte funnit avbärarplåten på dessa. E var den sista versionen av fpl 29 utan ebk (bild bifogas). Så till syvende og sist kanske det bara var 29C som hade den? Men syftet är för mig fortfarande oklart.
- 29 E.jpg (38.25 KiB) Visad 3787 gånger
-
Lennart Berns
-
- Inlägg: 533
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
av Lars Sundin » 15 mar 2022, 11:20
Jag börjar bli litet yr, kanske det är åldern, men här nederst är en A-tunna. Bilden är lånad från ett Facebook-inlägg av Fredric L.
Se även Fredrics blogg där man bl a mot slutet kan se hur en A-tunna såg ut innanför "motorkåpan":
https://lae.blogg.se/2018/september/bil ... -11-2.htmlTillägg: Min tanke är att plåten infördes efter några år, och då hade C-Tunnan lanserats så alla C-Tunnor den, medan A- och B-tunnar först flög utan plåt men fick den i efterhand om nu alla kvarvarande plan verkligen fick den.
- Bilagor
-
-
Lars Sundin
-
- Inlägg: 2898
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
av eralehm » 16 mar 2022, 02:01
J 29B använda i Kongo hade plåten.
Gissningsvis var syftet att minska slitaget på bansystemet eftersom utloppet var så nära marken. Men det är bara en gissning.
/Leif H
-
eralehm
-
- Inlägg: 400
- Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
- Ort: Tullinge
av Mats Averkvist » 16 mar 2022, 18:53
Först ut verkar J 29E ha varit, därefter S 29C.
Sedan också kvarvarande J29A och J 29B.
J 29F kan jag inte se hade denna installation.
Håller med Leif att det troligen var för att spara startbana.
-
Mats Averkvist
-
- Inlägg: 1251
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
-
av Per Björkqvist » 16 mar 2022, 23:55
Efter lite faktakoll kan jag konstatera att i "Beskrivning fpl S 29C" finns plåten med på bild.
Dock framgår ingenstans i publikationen vad den har för funktion.
I reservdelskatalogen samma sak, den finns med på bild där motorkåpans detaljer listas, och benämns då helt enkelt för "Bakplåt"!
-
Per Björkqvist
-
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
av Gunnar E » 20 mar 2022, 22:41
"Long shot" som man brukar säga.
Kan den aktuella plåten på något sätt hänga ihop med den förlängda plåt som monterades mellan utblås och bakkropp, för att eliminera tendenserna till s.k. "Dutch roll"?
Har bara sett bilder där dessa två förekommer samtidigt.
//GE
-
Gunnar E
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 16 feb 2021, 22:45
av Lennart Berns » 21 mar 2022, 20:54
Nej, knappast! Men fantastiskt att denna flyghistoriska "minifråga" väcker så stor respons! Det slutliga svaret har vi nog ännu inte fått ... Personligen tycker jag att vinkeln på avbärarplåten motsäger att avlänka jetstrålen för att inte skada underlaget vid start eller AD-bromsning. I så fall borde plåten införts på samtliga 29:or utan ebk, kanske särskilt bl a F 3:s J 29 som vintertid opererade från isen på sjön Roxen.
- J 29:or på Roxens is
- 002-1036949 - kopia.jpg (82.13 KiB) Visad 3356 gånger
-
Lennart Berns
-
- Inlägg: 533
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst