Jag vågar sätta en tia på att det är just Sk 12 nr 642. Platsen är också Skapnäck. Det är också intressant att kunna notera att flygplanet tillhör F 11.
Tack vare Sven-Eriks hjälp kommer här fler bilder ur SFF bildarkiv.
Ålleberg, segelflyg-SM den andra veckan i juli 1957. Detta är en beskuren variant på bild 002-1044863. Bakom Jönköpings flygklubbs
SE-BWX står en Sk 12 med gult band på fenan. "2" på kroppen har nog att göra med SM'et, KSAKs Tiger Moth
SE-BYL är märkt "3". Längst bort i bild ytterligare en "flygvapen-Sk 12", ingen synlig märkning på fenan. Är det kanske nr 642?
Gult band...eller vitt? Är det frågan om FV-nr 670?
Här en bild från Ljungbyhed ca 1956. Kan det vara så att man grundat med vit färg för att senare lägga ett gul lager ovanpå? Närmast på bilden är det enligt uppgift nr 670 (senare
SE-EGB och numera på flygvapenmuseum) och med nr 629 bredvid. Detta flygplan har rött band med vita kanter på fenan, blev senare
SE-
EGT.
Sven-Erik Jönsson skrev:Redan i slutet av 1930-talet lämnade FV ett stort stöd till segelflygklubbarna i Sverige för att få en god rekryteringsbas till Flygvapnet. Bl.a. subventionerade Flygvapnet segelflygutbildningen för ungdommar ända fram till i varje fall slutet 1960-talet, vet inte om det fortsatte in på 1970-talet.
Lån av bogserflygplan till klubbarna var ett led i stödet till segelflyget. Har för mig att jag hört att det var flygvapenpiloter som flög dessa bogserflygplan när de var utlånade. Var det inte också så, att det var KSAK som gjorde framställan till FV om lån av flygplan?
Jag tror att flygvapnet bidrog med ett "startbidrag" för ungdomar inom segelflygskolning ända in på 80-talet. Sedan var väl också alla Bergfalke i klubbarna ägda till 50% av Chefen för flygvapnet, just på grund av samma ändamål.
Kunde man "kommendera" FV-piloter till att bogsera ute i flygklubbar?