TP 84 Hercules och månen

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

TP 84 Hercules och månen

Inläggav Lennart Berns » 11 feb 2022, 18:13

Jag har aldrig varit någon större mattebegåvning varför jag gärna vill kontrollera mina räckviddsberäkningar för TP 84 Hercules. Den sammanlagda flottan, vilken som mest omfattade åtta flygplan, har sedan starten 1965 avverkat totalt cirka 140 000 flygtimmar. Medelfarten antas ligga på 550 km/h, vilken jag bedömer vara ett rimligt värde. Det skulle om jag räknat rätt, innebära cirka 7 miljoner svenska mil. Omsatt i avståndet till månen skulle det alltså i runda tal handla om 850 fiktiva resor tur och retur. Är jag helt ute och svävar, eller ...? Skälet till frågan är att jag skriver en artikel för Teknik Historia om TP 84 och på detta sätt vill ge en hum om vilken arbetshäst Hercules varit i svenska flygvapnet. Synd att inte legendariske "Mr Hercules" Lars Olausson längre är med oss, ty han hade säkert kunnat svara. Annat jag räknar på är hur många gånger TP 84 uppträdde med uppvisningar utomlands. Bilden visar första gången vilken var International Air Tattoo i England 1987. Lars Olausson står som tredje från höger. Jag själv slank med längst till höger. Anders Wahlström, f d Team 60, var uppvisningspilot. Han står i mitten.

IAT 87.jpg
Besättningen TP 84 på IAT 1987 på Fairford
IAT 87.jpg (73.68 KiB) Visad 2320 gånger
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: TP 84 Hercules och månen

Inläggav Lars Sundin » 12 feb 2022, 15:55

Jag är väldigt ringrostig i räkningskonsten men får det till bara tiondelen av ditt värde, alltså ca 85 tur och returresor. Men vackert så. Kan vara klokt att brottas med nollorna en gång till.

Försökte kolla min beräkning och den stämmer rätt bra med denna:

"Det är ungefär 384400 km till månen, låt säga att det faktiskt skull gå att flyga dit så är marschhastigheten för en 737 ungefär 900 kilometer i timmen.

Så en sådär 427 timmar eller nästan 18 dygn."
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: TP 84 Hercules och månen

Inläggav Lennart Berns » 13 feb 2022, 23:49

Inte lätt med nollorna, håller med. Tack för hjälpen! Blev kontaktad av en närstående person som kom fram till samma resultat som du, men ca 100 fiktiva resor ToR månen. Skillnaden beror säkert på att avståndet till månen ju varierar med året. Imponerande dock, att typen varit i tjänst i nära 60 år, utan allvarligare missöden.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst