Sida 1 av 1

Vulkanfiber i bränsletankar

InläggPostat: 22 jan 2022, 13:25
av Lennart Berns
Vulkanfiber är ett cellulosabaserat material, använt bl a i s k unikaboxar. Materialet lär även ha använts för bränsletankar i några av Flygvapnets flygplan p g a dess förmåga att delvis självtäta efter beskjutning. Någon som känner till detta och i vilka flygplan bränsletankar av vulkanfiber förekom?

Re: Vulkanfiber i bränsletankar

InläggPostat: 22 jan 2022, 21:59
av Lars Sundin
Jag chansade och tog fram AHR:s bok om Saab 17 och minsann fann jag inte denna text:

"..Tankarna är tillverkade av unicafiber och överdragna med ett skottskyddshölje bestående av canvas, svampgummi och hårdgummi..."

Googlade på termen unicafiber och kom så fram till till Wikipedia där jag fann termen "vulkaniserad" som nog kan leda vidare, t ex

https://www.prismavg.se/exhibits/show/u ... unicaboxen (Bränsletankar i flygplan omnämns)
https://www.loc.gov/resource/fsa.8b01929/
https://en.wikipedia.org/wiki/Self-sealing_fuel_tank

Även "vulkanfibrer" beskrivs på Wikipedia. Se även https://web.archive.org/web/20160305032 ... 03430.html Redan 1940 hade engelsmännen studerat Ju 88-tankar!

Tillägg: Jag har svårt att föreställa mig materialet men jag kan tänka mig att de vingtankar som AHR beskriver i sin Vampirebok som gjorda av "vävarmerat gummi" är ganska så lika. Kanske termen "unica-box" leder oss fel.

Från Wikipedia: "Vulkanfiber är en homogen massa som till nära 100 % består av cellulosa. Svenskt handelsnamn är Unica. Andra namn är Armite, Forbon, Peerless eller Vulkanex. På tyska kallas materialet Vulkanfiber, på franska Fibre Vulcanisée. En annan engelskspråkig benämning är Fish Paper eller fishpaper."

Re: Vulkanfiber i bränsletankar

InläggPostat: 24 jan 2022, 08:42
av Lennart Berns
Mycket intressant, tack! Måste forska vidare om tankarna i B 17. Och om unikaboxar ...