Filmen Så vit som en snö

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Filmen Så vit som en snö

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 13 nov 2021, 17:39

Filmen Så vit som en snö hade premiär den 16 februari 2001.
Här några foton ur Sven Stridsbergs samling, sannolikt är det också han som är fotografen.

Tacksam om någon kan hjälpa mig med var och gärna också när dessa foton togs.
Albatrosen är en ombyggd DH 82 Tiger Moth som lånats in från Frankrike. Vilken är dess verkliga identitet?

002-1215537.jpg
Scenen föreställer Thulins flygskola på Ljungbyhed, här Mikael Carlsons Blériot XI. Var byggdes denna scen upp och när togs detta foto?


002-1215540.jpg
Tacksam för alla uppgifter om denna Albatros / Tiger Moth.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Filmen Så vit som en snö

Inläggav Lars Sundin » 13 nov 2021, 19:38

Kanske något stå att finna i SFT, numren anges i slutet av denna tråd: https://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=1111

Jag har ett svagt minne att jag läst en artikel någonstans om planet och det där sagts att det faktiskt gick att vända på Gipsy Major motor och ändå ha smörjning.

Tillägg: Ser att i SFT står att Mothen var brittisk. Googlade litet och fann att det var inte var helt ovanligt att vända på denna motor vid replikabyggen av uråldriga plan.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Filmen Så vit som en snö

Inläggav Stellan » 14 nov 2021, 00:46

Skulle tro att Albatrosen är denna F-AZAV https://www.jetphotos.com/photo/8435317

Tiger Moth har ju använts till många byggen för att efterlikna flygplan från tiden för VK 1. Doug Bianchi var ansvarig för en del av dessa byggen. Tycker jag känner igen profilen på Albatrossen, tror den var målad i annat schema tidigare...

Hittade en bra tråd som nämner en del av dessa filmer https://www.key.aero/forum/historic-avi ... ths?page=0

https://books.google.se/books?id=a_KSDA ... hi&f=false
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Filmen Så vit som en snö

Inläggav Lars Sundin » 14 nov 2021, 07:34

Jag googlade runt och fann även den 1999 havererade F-AZAX (piloten omkom vad jag förstår) men jag tror planet finns kvar. Tycker plåtbeklädnaden i nosen avgränsas mot träbeklädnaden längre bak på samma sätt som planet i "Så vit som en snö".

Salis-planen i Frankrike har byggts av någon i släkten Bianchi i Storbritannien (båda tror jag); därav de olika uppgifterna om ursprung. Vilken individ F-AZAX (eller AZAV) bygger på återstår att reda ut.

Det är bara att googla! Några adresser jag stötte på:
https://www.pinterest.se/pin/563935184567418018/
https://www.airliners.net/photo/Salis-A ... 54855e9737
https://abpic.co.uk/pictures/model/Alba ... %20Replica (här kan -AZAV och -AZAX jämföras)
https://aviation-safety.net/wikibase/243071
https://www.airhistory.net/registration/F-AZAX

Och här hittar men Bianchi-firman: http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item ... #companies
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Filmen Så vit som en snö

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 14 nov 2021, 11:23

Tack Lars och Stellan för all hjälp!
Fotot i länken nedan på F-AZAV är taget i maj 1989, landställen liknar inte de som finns på flygplanet i Jan Troells film, men det kan ju ha förändrats fram till 1999. Här har flygplanet en plåtbeklädnad vid motorn som mer liknar den på filmen. Denna plåtbeklädnad bör då ha förändrats under årens lopp, när vi jämför med senare foton som finns i länkarna ovan.
https://abpic.co.uk/pictures/view/1498536
Om det var F-AZAX som användes, så måste inspelningarna ha gjorts före 26 maj 1999.

Jag gjorde också en sökning i SFT artiklar och i SFT nr 4 år 1999 finns ett av fotona som omslag på tidningen. Det berättas där också att scenen på fotot var byggd på Revingehed, men inget om när, men det bör då ha varit på våren eller tidig sommar 1999 som dessa scener spelades in, eftersom nr 4 utkom i mitten augusti 1999. I artikeln skriver Sven Stridsberg bl.a. att man använde 35 olika platser för inspelning av filmen.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst