Kranich I eller II?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Kranich I eller II?

Inläggav Robert Danewid » 13 nov 2021, 16:45

På segelflygmuseet på Ålleberg finns Kranichen SE-STF. Den byggdes i Sverige 1944 för Flygvapnet, blev civil i mitten av 50-talet, såldes till UK 1963 och kom ”hem” igen till Ålleberg 2005, där den fortfarande flygs. Just nu genomgår den grundöversyn och är förhoppningsvis i luften igen nästa sommar.

Enligt luftvärdighetsbeviset och Nat-o-Reg-beviset är det en Kranich II B-1.
Jag menar att det är en Kranich I.

I Peter Öckers excellenta bok om Hans Jacobs och hans konstruktioner beskrivs ändringarna från I till II
- Schempp-Hirth luftbromsar
- trimroder på höjdrodret
- inget roderhorn på höjdrodret
- tvådelade skevroder utan flettner-roder.
- ställbara pedaler

STF har inget av detta och borde således vara en Kranich I, och inte II. STF har stör-klaffar, flettner-roder, ingen höjdrodertrim och fast pedalställ, alltså som på en Kranich I. Jag har tittat på många foto på svenskbyggda Kranich och alla ser ut som STF. Men alla källor säger att de svenskbyggda är II B-1.

Är de verkligen det?

SE-SAY som köptes från Jacobs-Schweyer 1942 ser likadan ut som STF och det är en Kranich I.

Jag har varit i kontakt med Peter Öcker och han kan inte reda ut det. Enligt honom är Kranich II i princip de som byggdes i Tjeckoslovakien (ca 1300 st) från 1940. Jacobs-Schweyer byggde I. Och det var från dem AB Flygplan köpte licensrättigheterna.

Att TS ofta inte har ”koll-på-läget” vet vi ju, men kan det varit så redan på 40-50-talet?

Finns det någon som kan bringa klarhet i detta? Och vad står "B-1" för?
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: Kranich I eller II?

Inläggav Mats Averkvist » 14 nov 2021, 09:49

Hej Robert

Du har säkerligen helt rätt.
I den dokumentation jag har från AB Flygplan, Lvb, besiktningsprotokoll etc anges endast D.F.S Kranich utan några tillägg. Underförstått då säkerligen Kranich I.
Skulle misstänka att detta "fel" har uppkommit genom sammanblandning med Grunau Baby II B-2 vilket anges i alla handlingar rörande Grunau Baby.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Kranich I eller II?

Inläggav Robert Danewid » 14 nov 2021, 11:33

Tack för infon Mats!
Ganska intressant.
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: Kranich I eller II?

Inläggav Lars Sundin » 14 nov 2021, 13:55

Jag tittar i Günther Sollingers bok "Svensk civil luftfart 1923-1945" och bilaga B handlar om "segelfartygen" (!) Där ryms omkring 150 plan, börjades med SE-ADP (ESG 31). Där finns fem Kranichar som alla betecknas som "DFS Kranich". Alla tillverkade av AB Flygplan utom den första SE-SAY som är byggd 1941 av Jacobs-Schweyer Flugzeugbau.

Det är väl inte möjligt/nödvändigt, för myndigheter och andra, att införa versionsbeteckningar förrän den andra versionen uppstår.

Sollingers register anger även avregistreringsdatum, det sista 1963 vad jag ser.

Det finns förstås flera ytterligare civila Kranichar, inte minst f d FV-plan.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Kranich I eller II?

Inläggav Robert Danewid » 14 nov 2021, 15:03

Lars skrev "Det är väl inte möjligt/nödvändigt, för myndigheter och andra, att införa versionsbeteckningar förrän den andra versionen uppstår."

Jodå. Och det kan orsaka problem. Danska DaSk köpte en svenskbyggd Kranich via UK för ett antal år sedan. Och enligt lvb-beviset var det en Kranich II B-1, som det stod i det ursprungliga svenska lvb-beviset. Men danska myndigheten kom fram till at det var minsann ingen "II B-1". Så den blev inte inregistrerad i Danmark. I stället köpte danskarna sin fina OY-XWL, som är en tjeckisk byggd Kranich II.
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: Kranich I eller II?

Inläggav Lars Sundin » 14 nov 2021, 23:44

Fann en trevlig text om OY-XWL på webben.

Jag har tagit mig friheten att kopiera några sidor ur Günther Sollingers "Svensk civil luftfart 1923-1945. En gammal fin Junkers F13 och tidiga segelflygplan. Man märker bl a två tysktillverkade Olympia.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... abel-1.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... fartyg.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Kranich I eller II?

Inläggav Robert Danewid » 14 nov 2021, 23:50

De två första Olympiorna till Sverige var SE-SAE och SE-SAF, som registrerades på KSAK i juli 1940. De köptes för att delta i olympiska spelen i Helsingfors. Som ju blev inställt p g a kriget. De hamnade sedermera på Ålleberg. SAE var ett av de flygplan som deltog i expeditionen att hitta en plats för segelflygskolan, som alltså blev på Ålleberg.
det finns flera foton på SAE och SAF i SFFs arkiv.
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst