Ommålningen av Kongotunnan på FVM

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Ommålningen av Kongotunnan på FVM

Inläggav Stellan » 04 nov 2021, 12:20

Är det någon som har information om vit F, J 29B, 29398 som står på FVM?

Finns någon som kan verifiera beslut om ommålning, finns bilder från innan ommålningen, matchades färgerna och i så fall är det standardfärger både orginal och nu, varför påfördes inte de orange strecken, vem var med då som kan tänkas minnas idag?

Har sett bild från 1968 då den fortfarande var i orginalmålning så när gjordes "uppfräschningen"?
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Ommålningen av Kongotunnan på FVM

Inläggav Per Björkqvist » 05 nov 2021, 16:53

Tyvärr "renoverades" 29398 när den kom till Malmensamlingarna.
F.n pågår diskussioner om att komplettera den så att den blir mer historiskt korrekt, bland annat med de khaki/orangefärgade strecken.
Det är viktigt att FVM's flygetyg är korrekta vad gäller målning och märkning, eftersom många forskar och dokumenterar i olika syften och ser dessa som referensexemplar.
Och mycket finns att göra där, väldigt många flygplan har målats om sedan de kommit till samlingarna, vissa mer eller mindre korrekta.
Det gäller bara att hitta tiden att återställa/restaurera dessa klenoder, vi har massor att göra och är få som håller på.
Men just denna är faktiskt under luppen just nu, så håll ut!
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Ommålningen av Kongotunnan på FVM

Inläggav Stellan » 05 nov 2021, 18:09

Tack för svar, Per.

Håller på med att försöka få fram så mycket som möjligt om just F i och med ett modellbygge och har funnit en del intressanta saker.

Det har tidigare framkommit vaga uppgifter om att färgerna som skickades ned till F 22 skulle ha brutits efter lokala förhållanden.Är benägen att utgå från fallet att de inte var så. Min högst privata uppfattning är att mekanikerna ej hade tid eller skäl att bryta färger till lokalt anpassade nyanser; olivgrön 325, brun 505 och orange 226 var tillräckliga för att efterlikna de förhållanden som rådde och den effekt man ville uppnå. Det är av denna hypotes anledning som jag ställde ursprungsfrågan. Finns någon från Kongotiden som minns och har de som gjorde restaureringen något att tillägga i frågan? Dokument, rekvisioner, order?

Ytterligare ett skäl att jag inte tror att man bröt färgen är att om man tittar på bilden på sidan 193 i Flygande Tunnan (red. Berns) så ser man en bild på vit C och F, de båda J 29B som kom tillbaka från Kongo. Bilden torde vara tagen någon gång under sommaren (?) då vit C ströks ur registret 5 juli 1963 och skrotades kort därefter (?). Det jag menar att bilden visar är att den olivgröna fenan och det gröna i F:s camouflage är samma nyans. Det bruna kan jag inte säga något om, inte heller det orange strecken. Men jag har svårt att tro att någon av dessa nyanser skiljde sig från de nedskickade färgerna.

I detta nu så tycker jag att färggränserna inte överensstämmer med orginalet.

Kan jag på något sätt vara behjälplig i arbetet med vit F så står jag till förfogande.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Ommålningen av Kongotunnan på FVM

Inläggav Per Björkqvist » 05 nov 2021, 23:35

Den olivgröna färgen på 29398 är idag Olivgrön 325H, det är solklart.
Bruna kulören är mer tveksamt vilken den kan vara, men torde vara en militär kulör " på hyllan", för enkelhets skull som sagt.
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Ommålningen av Kongotunnan på FVM

Inläggav Stellan » 07 nov 2021, 01:59

Nu när orginalcamouflaget ändå är förstört skulle jag inte ha något emot att den lutades av och att den återgick i aluminiumrent skick, så som den såg ut i början på Kongoinsatsen. Ska man göra den helt historiskt korrekt måste den ju ändå lutas av innan småtexterna appliceras för att sedan maskas och sedan påföres ett korrekt camoflagemönster. Genuint blir det ju ändå inte.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst