Pierre Clostermann

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Pierre Clostermann

Inläggav Lennart Berns » 31 okt 2021, 18:05

Pierre Clostermann var ett berömt flygaräss under Andra världskriget, framför allt med Hawker Tempest. Han skrev flera böcker, av vilka Le Grand Cirque - eller The Grand Circus på engelska - lästes av de flesta flygintresserade när jag växte upp. Jag skriver nu om honom i en kommande bok, men har tyvärr slarvat bort min egen Clostermann-bok. Någon som har den och kan skanna en högupplöst kopia av omslaget till lennart@berns.com? Vill gärna ha med bild på hans bok i min presentation av honom, som jag parentetiskt skulle komma att träffa och samtala med under ett flygtaktiskt symposium i Sverige när Flygvapnet fyllde 70. En mycket sympatisk person.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Pierre Clostermann

Inläggav Stig Jarlevik » 02 nov 2021, 01:16

Hej Lennart

Jag har The Big Show i pocketbok med tyvärr en fullständigt ohistorisk framsida där en Spitfire IX skjuter ner en Bf 109 E....så kanske inget för dig?
Vet inte vad du tänker att skriva.
Han var ju en ganska kontroversiell person. Hade bl a Hans-Ulrich Rudel som god vän, samtidigt som han var de Gaulle's "guldgosse"

Kanske känner du till rättegången som hölls mot Christian-Jacques Ehrengardt i Frankrike då C synnerligen ogillade att han hux flux blivit degraderad som "top-ace" i Frankrike?
Ehrengardt förlorade givetvis då de bevis om Christopher Shores lade fram naturligtvis inte räckte. Clostermann (och ansvariga i Paris) hade givetvis den lista som AVM Harry Broadhurst hade skickat över i november 1945 där han erhållit 33 bekräftade segrar och som är officiellt skriven i sten både i England och Frankrike. Domen som föll gick också ut på att Clostermann aldrig mer kunde ifrågasättas och han var dessutom beredd att försvara sin heder i vilket land som helst som ifrågasatte detta. Alltsedan dess har locket varit i princip på.

Att någon som hade kämpat för fransmännen i England (läs de Gaulle) skulle vara det ledande flygässet var väldigt viktigt strax efter kriget då ett annat äss Marcel Albert hade tagit förstaplatsen. Albert kom till England via Nordafrika 1941 och hamnade i 340 Sq. Han anmälde sig dock som frivillig 1942 att istället kämpa på ostfronten i det s k Normandie-Niemen förbandet.
Det gick givetvis inte att en person som hade kämpat "för kommunisterna" skulle inta tätpositionen när det gällde kriget 1940-45, speciellt inte som de franska kommunisterna var väldigt starka.

Nu är både Clostermann och Ehrengardt borta så det känns ganska fritt att tänka själv. Att Clostermann var en väldigt viktig person för de Gaulle både under och efter kriget är klarlagt.
Det finns ju en orsak till att hand döpte sina flygmaskiner till 'Le Grand Charles'. Det går också bra för den intresserade att gå igenom de ORB som finns kvar från de förband han flög med (341, 602, 274, 56 samt 3 Sq). Vad jag har förstått så stödjer dom inte Broadhursts lista, men det hjälper tyvärr föga....

Hade aldrig själv nöjet att träffa honom. Hans bok är förmodligen den bästa självbiografin som skrivits om flygstriderna på västfronten 1943-45.
Mycket lättläst och tillräckligt "gallisk" i sitt flyt för att skilja sig från de engelska och tyska jag har. En intressant person, men som sagt...kontroversiell....

Hälsningar
Stig i Göteborg
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Pierre Clostermann

Inläggav Lars Sundin » 02 nov 2021, 06:45

Intressant inlägg, Stig J! Boken var en kär läsning för mig några år. Min upplaga var tryckt 1951 men jag skaffade boken kring 1960 tror jag. Häftad och väl sliten; jag har fått förstärka den:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _liten.jpg

På Bokbörsen fann jag ett nästan lika slitet exemplar utbjudet för 498 kronor.

Jag har även en senare utgåva med en annan titel och det kom visst ut en utökad version för mindre än 20 år sedan. Jag roade mig att jämföra en sida i mina två utgåvor (den nyare har jag aldrig öppnat, mitt bibliotek gallrade ut gratis) och fann där en annan rotekamrat än i den första utgåvan i kapitlet "Nappatag i stratosfären"!

Clostermann har fått kritik att inte alltid hålla sig till sanningen (han var ju storfiskare!) och det han skriver stämmer inte alltid helt med vad jag läst på annat håll.

Men en verkligt bra bok är det. Clostermanns bedrifter vad avser antalet segrar har diskuterats men det tycker jag är en småsak. Han skrev bra medan Albert tyvärr inte publicerat sig vad jag vet.

Albert och Clostermann hade helt olika social bakgrund, Albert tjänstgjorde på många håll och var med i VK2 redan från början. Han kom rätt snart efter kriget till USA där han var verksam i hotellbranschen medan Clostermann var inbegripen i fransk inrikespolitik som riksdagsman.

Det finns mycket att läsa på webben om de två, mer än bara Wikipedia, t ex om Normandie-Niemen förbandet och hur det kom sig att Clostermann blev förtalad i Storbritannien under Falklandskriget.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Pierre Clostermann

Inläggav Hans Krensler » 02 nov 2021, 10:29

Klostermann på svenska har jag inte, men den franska "Le Grand Cirque" från 1948 - med en lätt läderad framsida - kan jag bjuda på. Baksidan med förlagets något storvulna text är inte heller dum...!

IMG_4788.jpeg
IMG_4789.jpeg


Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Pierre Clostermann

Inläggav Lennart Berns » 07 nov 2021, 10:50

Hej och tack alla ni som hjälp mig med detta!
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst