VFW-Fokker 614

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

VFW-Fokker 614

Inläggav Hans O. Sandström » 12 jun 2021, 12:35

Hej flygvänner,
Mej veterligen finns det idag bara Honda Jet som flyger med upperside engines som på denna VFW-Fokker 614. Vet någon i vår kunniga krets om det finns någon annan som "nappat" på detta motor arrangemang? Kanske någon udda tillverkare?

Blev ju inte så lyckat tyvärr , skulle ju bli en ersättare till bl.a DC-3 men byggdes bara i 19 exemplar. Prototypen D-BABA havererade dessutom under utprovningen på grund av roderfladder som inte gick att häva. De tre i besättning lyckades hoppa men co pilot Hans Bardills fallskärm utvecklades aldrig så han följde kärran till marken och omkom nära banändan på Bremens flygplats.
Befälhavare ombord var om jag inte minns fel Leif Nielsen (dansk) sedermera Cimber Air.
Tror att tre av dessa maskiner slutade sin bana i Sverige som fraktflygplan.

Allt gott,
Hans SFF-Norra Småland
IMG_6956.jpeg
IMG_6956.jpeg (70.44 KiB) Visad 972 gånger
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 567
Blev medlem: 25 feb 2008, 10:44
Ort: Habo

Re: VFW-Fokker 614

Inläggav Olle Ekwall » 14 jun 2021, 12:23

Det ryska amfibieflygplanet Beriev Be-200 bör väl räknas hit?

Och även Antov AN-72 och AN-74
Användarvisningsbild
Olle Ekwall
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 10 apr 2008, 21:35

Re: VFW-Fokker 614

Inläggav Stig Jarlevik » 15 jun 2021, 23:23

I så fall borde ju även Boeing YC-14 räknas in.
Vi har ju dessutom ett antal s.k. "ground-effect" maskiner som väl sammantaget brukat benämnas "Caspian Sea Monsters" om man befinner sig utanför Taganrog....
Vet inte om dessa uppfyller kreteriet eller inte....

Sedan finns det ju ett antal prop-maskiner med motorer på övervingarna, men vad jag förstått så bygger det inte
på samma princip, så vi räknar väl bort dem.

Hälsningar
Stig
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 apr 2009, 19:58

Re: VFW-Fokker 614

Inläggav Lars Sundin » 15 jun 2021, 23:43

Jag googlade mig fram till https://aviation.stackexchange.com/ques ... t-position där man bl a ser några fördelar med en sådan placering.

Jag fann även detta, https://minijets.org/fr/100-150/pbs-tj1 ... ik-l-13-tj , vilket får mig att tänka på några franska konstruktioner som ledde fram till Fouga Magister om jag inte minns fel. https://cute766.info/fouga-cm-8-sylphe- ... wer-speed/

Ett citat ur "Nordic Gliding" 4/2016: I Sverige satte Acketoft & co i Höganäs för drygt 10 år sedan två små jetmotorer på en Blanik och flög med dessa ända till Blaniken groundades

Men nu är jag farligt nära slamkryperiet.

Tillägg. Googlade vidare och fann https://nordicgliding.com/wp-content/up ... et-050.jpg och https://nordicgliding.com/jonker-js1-c- ... n-evo-jet/

Detta är väl inte precis det slag av flygplan Hans Sandström tänkte på. Ej heller Heinkels Volksjäger! Men uppetill sitter i varje fall jetmotorn!
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2646
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen

Re: VFW-Fokker 614

Inläggav Hans O. Sandström » 17 jun 2021, 15:31

Hej flygvänner,
Tack för alla goda förslag på upperside engines! Hade naturligtvis Be-200 o An-72/74 i tankarna också.
Men specifikt är det nog bara Honda Jet idag som har motorerna monterade på ovansida vingen.

Varma hälsningar (27 grader) från Vätterns västra strand!!

Ha en fin semester all!
Hans SFF-Norra Småland
Honda Jet:
HondaElite.jpg

Hondajet-700.jpg
Hondajet-700.jpg (25.39 KiB) Visad 676 gånger
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 567
Blev medlem: 25 feb 2008, 10:44
Ort: Habo

Re: VFW-Fokker 614

Inläggav Lars Sundin » 20 jun 2021, 20:18

En till: https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_P6M_SeaMaster

Tillägg: https://www.defensemedianetwork.com/sto ... seamaster/ Ett citat: "The P6M-1 SeaMaster had a T-tail. Mounted above the wing to minimize spray ingestion were four 13,000-pound thrust Allison J71 turbojet engines with afterburners."
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2646
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen

Re: VFW-Fokker 614

Inläggav Hans O. Sandström » 21 jun 2021, 14:46

Tack till alla som har hjälpt till med att "hitta" upperside engines!! Man ser tydligt att genom åren har motorer ovansidan vingen varit av intresse för många tillverkare.

Men till syvende och sist är det nog bara Honda Jet och VFW 614 som haft motorpyloner helt på ovansidan.
Här kommer en sista bild där man tydligt ser monteringen av Rolls-Royce motorerna och hur de var fästa.
Lite udda kan tyckas , inte konstigt att en man lite diskret påpekade för mig på en modellutställning att jag nog hade vänt vingarna fel:-))

Tack alla för god hjälp och ett stycke "upperside" flyghistoria!

Hans SFF-Norra Småland
IMG_5761.jpeg
IMG_5761.jpeg (61.45 KiB) Visad 513 gånger
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 567
Blev medlem: 25 feb 2008, 10:44
Ort: Habo

Re: VFW-Fokker 614

Inläggav Hans O. Sandström » 28 jun 2021, 10:30

Hej flygvänner,

En liten trevlig film om nämnda Honda Jet!!!

Klart sevärd.

Fly low and slow,

Hans SFF-Norra Småland
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 567
Blev medlem: 25 feb 2008, 10:44
Ort: Habo

Re: VFW-Fokker 614

Inläggav Hans O. Sandström » 28 jun 2021, 10:32

Glömde länken , ursäkta

https://youtu.be/r-Oo9yn-bEk

/Hans
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 567
Blev medlem: 25 feb 2008, 10:44
Ort: Habo


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster