Canadair/Bombardier 415 i Sverige

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Canadair/Bombardier 415 i Sverige

Inläggav Lennart Berns » 05 maj 2021, 11:37

Är det någon "out there" som känner till vid hur många tillfällen vattenbombaren Canadair CL-415/Bombardier 415 Superscooper använts i Sverige? Några kom väl till användning vid det från skogsbrandssynpunkt besvärliga året 2018?

CL-415 (2).JPG
Canadair CL-415. Foto Lennart Berns
CL-415 (2).JPG (57.53 KiB) Visad 984 gånger
Senast redigerad av Lennart Berns 05 maj 2021, 18:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:13
Ort: Stockholm

Re: Canadair/Bombardier 415 i Sverige

Inläggav Mats Averkvist » 05 maj 2021, 13:49

Se Flygets årsbok 1996
och
artikel i Flygrevyn ca början av 1993.
Länkar i denna blogg:
https://lae.blogg.se/category/brandflyg.html

Det kan ju ha varit flera gånger än de häri nämnda.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1109
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Canadair/Bombardier 415 i Sverige

Inläggav Hans Spritt » 05 maj 2021, 13:58

F-ZBMG (22.07.18).jpg
I-DPCC (15.06.18).jpg
I-DPCD (22.07.18).jpg
I-DPCR (15.06.18).jpg
I-DPCT (22.07.18).jpg

Här är några som var baserade i Örebro under bränderna 2018.
F-ZBMG, I-DPCC, I-DPCD, I-DPCR och I-DPCT.
Någon mer kan det ha varit.
Foton: på Örebro Hans Spritt.
Hans Spritt
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 24 feb 2008, 11:38

Re: Canadair/Bombardier 415 i Sverige

Inläggav Jan Buisman » 05 maj 2021, 15:04

Inte så lätt att hitta kvantitativ info!
Jag har hittat lite i MSBs årsredovisning 2018 samt något mer använbar info i sen statliga utredning om skogsbranden enligt nedan:

MSB årsredovisning 2018:
En taktisk reserv med internationella, främst flygande resurser ska¬pades under sommarens skogsbrandshantering. Det gjordes i syfte att hantera negativa akuta förändringar vid de pågående räddningsinsatserna, och för att tillsammans med den lokala räddningstjänsten snabbt kunna förhindra att nya skogsbränder eskalerade. Detta bidrog till att inga nya större bränder uppstod, en viktig erfarenhet i arbetet med att samordna och inrikta stödet till ansvariga aktörer. Internationella brandbekämpande flygplan genomförde ett 70-tal flyguppdrag. Helikopterresurserna från Sverige och Norge genomförde än fler uppdrag. Internationella mark¬styrkor deltog i släckningsarbetet.


Skogsbränden sommaren 2018 (SOU 2019:7 sid 234)
16.1 ERCC
ERCC är den funktion inom unionen som hanterar koordineringen av de europeiska resurserna vilka erbjuds medlemsstaterna i händelse av kriser när civilskyddsmekanismen har aktiverats (Union Civil Protection Mechanism, UCPM). Antalet resurser som olika länder erbjöd Sverige till stöd i arbetet med att släcka sommarens skogs-bränder var markant. Följande resurser erbjöds Sverige genom ERCC:

• Italien – AFFF1 (två brandbekämpningsflyg, 16 personers besätt-ning), under perioden 17–27 juli. Styrkan utförde 1 180 vatten-bombningar under sammanlagt 154 timmars arbete.
• • Frankrike – AFFF (två brandbekämpningsflyg, 14 personers be-sättning), under perioden 19–31 juli. Styrkan utförde 684 vatten-bombningar under sammanlagt 126 timmars arbete. Ett koordi-neringsflyg med en besättning om fyra personer under perioden 20–31 juli samt med en GFFF2 (60 brandmän) under perioden 22 juli–2 augusti.
• • Tyskland – Fem helikoptrar under perioden 21 juli–13 augusti. Styrkan utförde 7 141 vattenbombningar under sammanlagt 238 timmars arbete. En GFFF (55 brandmän och 12 fordon), under perioden 19 juli–6 augusti.
• • Litauen – En helikopter under perioden 20 juli–13 augusti.
• • Polen – GFFF (139 brandmän med 44 fordon) under perioden 19 juli–6 augusti.
• • Portugal – AFFF (två brandbekämpningsflyg med en besättning om sju personer), under perioden 25 juli–1 augusti.
• • Danmark – GFFF (12 fordon och 55 brandmän) under perioden 22 juli–2 augusti.
Jan Buisman
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 nov 2013, 15:47

Re: Canadair/Bombardier 415 i Sverige

Inläggav Lennart Berns » 05 maj 2021, 18:15

Tack alla som hjälper mig! Var 2018 enda året som vi i Sverige fick hjälp av CL-415? Kom de från Italien? Jag arbetar med en artikel för Teknik Historia om vattenbombare, därav frågan.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:13
Ort: Stockholm

Re: Canadair/Bombardier 415 i Sverige

Inläggav Fredric Lagerquist » 09 maj 2021, 20:10

I två omgångar under sommaren 2018 och - inte minst - vid bränderna i Västmanland 2014.

Jag har skrivit en hel del i ämnet - se https://lae.blogg.se/category/brandflyg.html

Bild
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1586
Blev medlem: 21 feb 2008, 19:35

Re: Canadair/Bombardier 415 i Sverige

Inläggav Lars Sundin » 09 maj 2021, 20:37

Kanske denna insats 15 juni 2018 vid Svindersvik i Nacka redan täcks av ett annat inlägg i tråden:
https://aretibilder2018.story.aftonblad ... pter/juni/

En gång för länge sedan var en vattenbombare (italiensk?) på demonstration i Sverige och råkade då vid något tillfälle komma alltför nära Drottningholms slott, men det var säkert nog före CL-415:s tid.

Wikipedia har artiklar av intresse, se t ex https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenbeg ... A5n_luften

Ett klipp därur: Dåvarande Räddningsverket, tillsammans med Kustbevakningen, hade på försök två vattenbombare av typerna Canadair CL-215 och Bombardier 415 (då Canadair CL 415) på så kallad operationell leasing från ett kanadensiskt företag för utprovning under några säsonger på 1990-talet efter den stora skogsbranden på Torsburgen på Gotland 1992. För Räddningsverket gällde proven vattenbegjutning av skogsbränder och för Kustbevakningen diverse uppgifter, bland annat sjöräddning.

Räddningsverket publicerade en utvärderingsrapport från projektgruppen 1996, vilken visade att flygplanen fungerade bra i den befintliga organisationen för brandsläckning i Sverige och konstaterade att flygplanet varit mycket effektivt i släckningsarbetet.[5] Beslutet blev dock då att det inte det var förmånligt med inköp av flygplan jämfört med att använda befintlig helikopterflotta, med hänsyn till frekvens och typ av bränder där sådana flygplan är användbara och till kostnaden för specialflygplan och organisation för dessa.[6]

Första gången Sverige har rekvirerat utländska vattenbombare för akut brandbekämpning var vid skogsbranden i Västmanland 2014....


Se även https://rib.msb.se/filer/pdf/29059.pdf
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2646
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster