Carl Milles Flygarmedalj utdelad postumt till stupade flygar

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Carl Milles Flygarmedalj utdelad postumt till stupade flygar

Inläggav RobertoDelzanno » 18 apr 2021, 09:23

Hej

jag håller på att skriva en bok om konstnärer och medaljer, däribland carl Milles och de sk Flygarmedalj som han framställde kring 1930 och jag har en del frågor som jag försöker få besvarade. Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa!

Det jag gärna vill få reda på är följande:

1. Vem hedrades med silver respektive bronsmedalj? var det officicerare som fick silver?

2. Hur många av respektive silver/brons är graverade med flygarnas namn?
Hittills har jag endast kännedom om ett exemplar i silver, graverat med den stupades namn (tilldelad H. Pfeiff, stämplad B8 (1928!)) och ca 5-10 exemplar i brons, samtliga bronsmedaljer utan gravyr.

Enligt preliminära planer skulle dessa medaljer deponeras i en urna i sockel av Flygarmonumentet som står uppställt på Karlapaln i Stockholm, men...

3. Deponerades verkligen medaljerna som avsett i urnan under Flygarmonumentet på Karlaplan?

4. Vilket är det sista året som någon stupad flygare hedrats med denna medalj?

5. På den kommersiella marknaden förekommer sparsamt idag en del bronsmedaljer som saknar ingravering, antagligen präglades ett antal medaljer initialt upp för att successivt ingraveras med namn och uppenbarligen har "överupplagan" av de ograverade medaljerna på något sätt kommit ut på marknaden. Kan någon belysa detta?

6. Var finns dessa postumt utdelade och graverade medaljer idag? I Tre Vapen, eller finns urnan med medaljerna kvar inne i Flygarmonumentet?

Tacksam för allt som kan belysa denna frågeställning.


Roberto Delzanno
0708-865008
Bilagor
flygarmedaljen.png
flygarmedaljen.png (249.12 KiB) Visad 2449 gånger
RobertoDelzanno
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 apr 2021, 08:35

Re: Carl Milles Flygarmedalj utdelad postumt till stupade fl

Inläggav Lars Sundin » 21 apr 2021, 23:31

Intressant, men jag har inte funnit något utöver det du redan skrivit. Man hade tänkt placera medaljer/jetonger för stupade flygare i ett särskilt fack i monumentet, det stod att läsa i tidens media som SvD-notiser (ca 1930) eller "Svenskt Flyg och dess män" (ännu 1939/40).

Pfeiff omkom 1917, den tionde i en förteckningen över omkomna i militär flygtjänst i "In Memoriam" (men medaljgjutandet verkar ha börjat först kring 1931). Alla omkomna i militärflygväsendet var officerare t o m 1920 (även Cederström står där med sin militära grad fast det var ju ingen flygning i svensk militär tjänst) med något enstaka undantag (civil passagerare). Även de omkomna Örnen-ballongflygarna skulle väl även fått medaljer. Man fann dem döda 1930.

Jag ser här och där uppgifter att ända fram emot 1940 placerades eller åstadkoms jetonger/medaljer. Var uppgifterna nu kommer ifrån.

Tillägg: Här omnämnandet i "Svenskt Flyg och dess Män". Inte ett helt säkert påstående tror jag. http://runeberg.org/flygman/0353.html
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst