SFF kronologi

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SFF kronologi

Inläggav Lennart Berns » 03 apr 2021, 09:47

SFF kronologi över flyghändelser - klicka på fliken Flyghistoria och sedan Kronologi - började byggas redan på 1980-talet. Det vore bra och intressant att veta vad du tycker om kronologin. Använder du den? Fyller den ett syfte? Detta senare kanske den viktigaste frågan. Kan du själv tänka dig att ta över arbetet efter att dagens "kronologiskt" Robin Lindholm nu trappat ned? Jag vet av egen erfarenhet att arbetet med kronologin är både stimulerande och framförallt lärorikt.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: SFF kronologi

Inläggav Lennart Berns » 08 apr 2021, 18:09

Det tar bara en kort stund att växla till Flyghistoria/Kronologi på SFF hemsida. Din uppfattning om kronologins vara eller inte vara är viktig! Mig veterligen är den enda källan att vaska fram svenska flyghändelser genom tiderna. På förhand tacksam för att du offrar några minuter och tankar ...
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: SFF kronologi

Inläggav Mats Averkvist » 08 apr 2021, 20:40

Jag får tyvärr säga att jag aldrig har använt mig av kronologin. Orsaken till det är att då den blev tryckt i boken Flyget i Sverige under 1900-talet så visade det sig att det var så mycket fel i denna att man kände att man inte kunde lita på uppgifterna. Istället lärde jag mig att fort finna uppgifter i mitt flygbibliotek bestående av ca tusen böcker. Dessutom har jag en stor mängd svenska flygtidskrifter där Flyg, Flygning och Looping m fl samt Flyghistoriskt månadsblad och SFT är de bästa. Jag har till flera av dem skapat ett söksystem som gör att jag kan finna ämnen/objekt relativt snabbt.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: SFF kronologi

Inläggav Lennart Berns » 09 apr 2021, 08:43

Flyget i Sverige under 1900-talet var ett hafsverk som inte speglade kronologin genom att uppgifter hamnade på fel årtal, dubblerades, feltolkades etc. Vi som arbetat med kronologin fick heller inte läsa korrektur, det bedömdes onödigt. Mycket arbete har lagts ner på att rätta till funna felaktigheter men även på att komplettera tidigare års händelser. Sedan är det ju de facto så, att kronologin är till för dem som inte har så omfattande flygbokssamlingar som du och jag, Mats :-)
Senast redigerad av Lennart Berns 09 apr 2021, 15:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: SFF kronologi

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 09 apr 2021, 13:34

Jag använder mig av kronologin allt som oftast, mest i samband med identifiering av foton som jag skannar, där jag kan hitta datum m.m. Kronologin är ett levande dokument, där såväl gamla uppgifter kan kompletteras eller rättas och nya läggas till. Hoppas någon kan finna intresse att jobba med den framöver. Vid sökning i Google, så får man hänvisning till kronologin ganska ofta.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SFF kronologi

Inläggav Lars Sundin » 09 apr 2021, 13:53

Några synpunkter och erfarenheter:

Under åren 2003-2009 uppdaterade jag Kronologin; d v s rättade och kompletterade de gångna åren och lade till 2000-talets första års händelser. Efter några år började Egon Sidelöv bidra med helikopternotiser. Det blev kvar några "hål", jag var inte kapabel att själv skriva om Biafra exempelvis.

För detta fick jag föreningens förtjänstmedalj. Att jag snart därefter lämnade föreningen hade andra orsaker.

Jag lärde mig verkligen mycket flyghistoria! Redan när åtog mig jobbet fanns kritik av det slag Lennart nämner men intresset att göra något åt det var litet. Men klaga kunde man! Lika bra att själv efter bästa förstånd bestämma vad som skulle tas med; jag skulle inte kunna stå emot alla tänkbara förslag. Jag tyckte att jag hade en god förebild i Yngve Norrvis krönikor i "Ett år i luften".

Det finns väl förresten fortfarande notiser i årsboken "Flyg idag". (Åtminstone tidigare har Michael Sanz skrivit dem och han står faktiskt för närvarande som ansvarig för SFF:s Kronologi.)

Det var mycket liten respons från flyghistoriskt intresserade, det var väl mycket få referenser till Kronologin på SFF Forum på över 10 år. Det jag minns bäst är ett par kontakter "från allmänheten" där man undrade varför inte den händelse, som de så väl mindes men undrade över, inte togs med. Det handlade alltså om olyckor oftast. Hur många sådana skulle man ta med? (Nu har det ju till en del täckts in genom Ingesson-Thoors bok.)

Idag har vi Internet där det finns oerhört mycket att hämta. Det finns eldsjälar som skannat gamla tidningar, kanske inte alltid upphovsrättsinnehavarna är helt glada, men de inser nog att det kan ses som en slags censur om de begränsar åtkomsten till sina "resultat". Eftersom jag inte är medlem i SFF vet jag inte hur mycket av föreningens arkiv som har gjorts tillgängligt på webben. På Facebook diskuteras flyghistoriska frågor och flygminnen på många ställen.

Utrymmet att bre ut sig på Internet är nästan oändligt, utan att man behover förlora i läsbarhet. I en krönika i pappersform kan man väl klämma in i en kortare notapparat, men på webben kan man ta med så mycket med. Man kan länka till andra källor, som förstås kan försvinna. Och kvaliteten får man försöka bedöma.

När man jobbat med en notis var det ju dessutom "synd" att slänga bor källmaterialet så fotnoterna växte i storlek och antal. Ju mer kortfattad man gör information, desto större är risken för missförstånd.

Pappersutgåvan av Kronologin under redaktörskap av Sten Wahlström, "Flyget i Sverige under 1900-talet" innehåller ett antal fina kåserier med lockande titlar för den flygintresserade. Bra att de kom på pränt.

Kanske bokens omslag där FV-plan saknas inte föll alla på läppen. Jag har inte talat så mycket med Sten om boken men tror han blev ledsen av kritiken. Det skulle jag ha blivit. Kanske inriktningen av verket inte snackades igenom tillräckligt. Kanske förväntningarna på sina håll var alltför stora.

Flyghistoriker (och modellbyggare) är ofta intresserade av de detaljer som inte kan pressas in i en läsbar kronologi, utan måste anlita "facklitteraturen" (pappersmedia + webb). Kanske behovet av en kronologi eller krönika egentligen är litet för historikerna själva.

Bättre kanske att spilla krut på att digitalisera och sprida det som föreningen har i sina arkiv?
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SFF kronologi

Inläggav Lennart Berns » 09 apr 2021, 16:14

Ett viktigt syfte med kronologin är att idag kunna gå tillbaka t ex 20, 30 eller 50 år och se vad som då hände, som uppslag för jubileer och hågkomster. Detta kan man inte enkelt hitta någon annanstans, eftersom det förutsätter att man då måste känna till händelsen och/eller tidpunkten för densamma. Med kronologin går det att för varje år/månad/dag se vad som kan vara intressant i sammanhanget. Den som ögnar igenom kronologin och händelser för 75 år sedan, finner t ex att det den 4 juni 1946 var en märkesdag för svensk flyg. Det var då de första Vampire kom till Sverige och därmed reamotorns introduktion i Sverige.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron