Röd Klemm Sk 15?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Röd Klemm Sk 15?

Inläggav Stellan » 30 mar 2021, 17:54

På sidan 49 i Karlströms Flygplansritningar 1 så finns en färgbild på en Sk 11 Tiger Moth. I bakgrunden så syns ett flygplan som tycks mig vara en rödmålad Sk 15. Det gula numret skiner igenom färgen, 152. Tyvärr syns bara motorkåpan och lite till. Har försökt komma fram till någon annan lösning än att flygplanet faktiskt är rödmålat men inte kommit fram till något så jag får utgå från att den av någon anledning är ommålad.


Är det någon som vet något mer om individen och tillfället? Andra bilder?
Stellan
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 05 maj 2008, 14:14

Re: Röd Klemm Sk 15?

Inläggav Mats Averkvist » 30 mar 2021, 22:51

1. Jag skulle säga att fenomenet beror på ogynnsam exponering i kombination med filmtyp.
2. Bilden borde vara tagen tidigast 1944 med tanke på gul flottiljsiffra och då hade inte flygvapnet några inhyrda Klemm:ar om man nu skulle spekulera i att en rödmålad maskin var inhyrd.
Med tanke på att "152" också har röd/orange färg så håller jag starkt på det första alternativet.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1109
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Röd Klemm Sk 15?

Inläggav Olle Ekwall » 31 mar 2021, 11:53

Om jag Googlar Klemm Sk 15 Arlanda och bara tittar på bilder finner jag några foton på en röd maskin med gula vingar.
På någon av bilderna har planet texten AB Gösta Forslund Aviation Gävle och på någon finns inte den texten.
Planet ser ut att ha registrering SE-B . .
Kan detta vara ett plan intressant i sammanhanget?
Användarvisningsbild
Olle Ekwall
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 10 apr 2008, 21:35

Re: Röd Klemm Sk 15?

Inläggav Stellan » 31 mar 2021, 15:28

Bilden vi pratar om är en färgbild. Sk 11 är pansargrå med orange vingar. Kan inte med säkerhet säga men det ser inte up som att Sk 11:an har kronmärken på oavansidan av vingarna. Märkning m/40? Knappast. Fv-nummer samt första-hjälpen-märkningen är i vitt så den gula nyansen i flottiljnumet 10 stämmer nog, och då är det m/44 vi pratar om. I bakbrunden syns vagt ett annat flygplan och där ser det ut som att det finns kronmärken på ovansidan.

Sk 11:an har inget nummer på fena eller nos. I Kontakt 84 finns då Sk 11 nr 553 angivet som 10-0 med m/44 som märkning. ENligt SFF:s register så saknas del av de märkningar som finns i kontakt, inklusive 10-0. Däremot står

"Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Verkstad för begränsad översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-06-19, klar 1947-10-01
Verkstad för reparation. Påbörjad 1948-01-16, klar 1948-02-06
Försålt till KSAK 1952-12-15. I Kontakt står 521115.

Sk 15 med nummer 152 tycks det ha funnits två av, Fv-nr 5006 & 5022.

Fv-nr 5022
1940-10 Till F5 Kod F5-152
1940-11-08 Godkänd
1941-05-28 Överförd till F1, kod F1-152
1943-06-22 Överförd till F5, kod F5-69
1946-03-29 Överförd till F9, kod F9-
1946-12-23 Överförd till F13, kod F13-
1948-06-21 Kasserad, fpl-typen utgår.

Fv-nr 5006
1940-09-19 Till F5 Kod F5-206, F5-136, F5-152
1940-10-11 Godkänd
1945-10-30 Överförd till F, kod F1-
1948-02-20 Kasserad, fpl-typen utgår.

Så, är det 5006 som rödmålats, någon gång efter våren (snöfritt på bild) -45 och innan kassation -48?

Vad jag förstår har ingen civil i FV-tjänst gått som 152.

Ett annat alternativ är att det är en helt annan kärra som fått/lånat motorplåtarna till 152 och att dessa nödtorftigt målats över med rödfärg...


Mats, kan inte komma fram till någon anledning till varför just en pansargrå flygkropp helt isolerat från övriga toner skulle uppvisa enbart rött (magenta + gul). Det ser inte ut som att det är en nyansglidning eller att en del av sidan skulle fått mindre av övriga färger pga. trycktekniska misstag. Som gammal repronisse och montör så kan jag heller inte komma på varför man skulle maskat bilden för att uppnå vadddå...?

Jag utgår från att det är en Klemm Sk15 då motorkåpan ser ut som en dylik samt att jag inte kan komma på någon annan typ som det skulle stämma på.
Stellan
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 05 maj 2008, 14:14

Re: Röd Klemm Sk 15?

Inläggav Lennart A » 31 mar 2021, 19:03

På F 1 fanns en Sk 15 med nr 152 efter 1944. Det bör vara nr 5006, överförd från F 5 till F 1 i oktober 1945.
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 24 feb 2008, 23:14

Re: Röd Klemm Sk 15?

Inläggav Lars Sundin » 31 mar 2021, 19:43

Kan denna sammanställning vara av nytta i sammanhanget? Jag gissar att den bygger på vad som stått i "Kontakt".
http://flygplanshistorik.se/index.htm?s ... samhav.htm
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2648
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen

Re: Röd Klemm Sk 15?

Inläggav Stellan » 01 apr 2021, 13:03

Lars Sundin skrev:Kan denna sammanställning vara av nytta i sammanhanget? Jag gissar att den bygger på vad som stått i "Kontakt".
http://flygplanshistorik.se/index.htm?s ... samhav.htm

Tack, Lars. Inga nya uppgifter förekommer i materialet dock.
Stellan
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 05 maj 2008, 14:14

Re: Röd Klemm Sk 15?

Inläggav eralehm » 02 apr 2021, 00:18

Det troligaste är kanske att det rör sig om ett plan som temporärt målats upp till en flygdag, kanske som ballongjägare. Att numret lyser igenom färgen tyder onekligen på att man inte lagt på mer färg än nödvändigt, gissningsvis med avsikten att tvätta bort den inom kort. Och att numret målats över tyder också på att det hela är högst temporärt, annars hade nog numret fått vara kvar.

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 351
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:22
Ort: Tullinge

Re: Röd Klemm Sk 15?

Inläggav Stellan » 02 apr 2021, 10:59

eralehm skrev:Det troligaste är kanske att det rör sig om ett plan som temporärt målats upp till en flygdag, kanske som ballongjägare. Att numret lyser igenom färgen tyder onekligen på att man inte lagt på mer färg än nödvändigt, gissningsvis med avsikten att tvätta bort den inom kort. Och att numret målats över tyder också på att det hela är högst temporärt, annars hade nog numret fått vara kvar.

/Leif H

Jo, så går mina tankegångar också men det vore roligt om det fanns några bilder eller annat materal som dels bekräftar denna tanke men också kanske visar något mer av målning och märkning.

En tanke som slår mig är att man målade kroppen i samma nyans av orange som vingarna hade men att det blev lite mörkare då den pansargrå färgen lyste igenom....De orange vingarna på Sk 11:an ser dock annorlunda ut än Sk 15 på bilden.
Stellan
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 05 maj 2008, 14:14


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster

cron