Fråga om marinflyget

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Fråga om marinflyget

Inläggav Lennart Berns » 26 mar 2021, 06:43

SFF har fått en fråga:

Jag heter Victor och är officer. Jag skriver en uppsats inom ramen för nivåhöjande utbildning och undrar om det finns någon sammanställning av marinflygets historia. Min bild är att man i två omgångar byggt upp ett marinflyg som sedan lagts ned. Jag skulle vara enormt tacksam om jag kan få hjälp med att få svar på var jag kan finna information?

Vänliga hälsningar

Victor Lundqvist

Jag svarar:

Jag rekommenderar framförallt två böcker. Den ena är SFF:s Flyghistorisk Revy, Marinflyget går iland, samt Mikael Forslunds bok Arvid Flory/En flygarlegens berättar. Så här står det på fliken på den senare:

img20210326_05351316 - kopia.jpg
img20210326_05351316 - kopia.jpg (27.58 KiB) Visad 2153 gånger

Mikael Forslund har även skrivit om flygplanskryssaren Gotland som i samverkan med Flygvapnet opererade ett antal flygplan av typen Hawker Osprey, men det kanske ligger utanför ämnet.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Fråga om marinflyget

Inläggav Lars Sundin » 26 mar 2021, 07:37

Kanske Klaus-Richard Böhmes nu ganska gamla bok "Svenska vingar växer" kan ge en del, förutom vad Lennart Andersson skrivit, t ex i "Svenskt militärflyg". (skissen över F 2:s alla baseringar.)

Den tekniska utvecklingen gjorde väl att landbaserade flygplan kunde utföra uppdrag över hav som man tidigare behövde ha sjöbaserade flygplan till (F 11:as S 16 Caproni exempelvis). Man behövde inte kunna landa på vattnet. Och så kom radarn...

Nyligen visades en bild av en Hansa liggande vid en brygga på Facebook, och det framgick att en viss Stig Wennerström var piloten och att han landat för att hälsa på en bekant vid Hanöbuktens kust. Diskussion visade dock att någon hade hört att Wennerström vid bryggan sett ett dass som han tyckte verkade bra, så han landade!

Täby Hembygdsförening har gett ut en skrift om Hägernäs-basens historia som här och där redovisar hur man såg på marinflyget, t ex sid 99 ("Marinflyget går iland") med citat av vad som sades i den militärpolitiska debatten i slutet av 40-talet. Se https://www.fht.nu/Dokument/Flygvapnet/ ... embygd.pdf
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fråga om marinflyget

Inläggav Lennart A » 26 mar 2021, 09:39

Samt boken "Marinhelikoptern", förstås.
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst