Fotofråga, piloter 1940 - 50-tal

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Fotofråga, piloter 1940 - 50-tal

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 23 mar 2021, 17:42

Ett par nyskannade diabilder ur Sven Stridsbergs samling med en förhoppning om att någon kan hjälpa till att identifiera vilka flygarna är på de båda bilderna.

002-1207661.jpg
Foto 002-1207661 troligen från juli 1950 på Ljungbyhed, GFU elever C-50. Foto: Gunnar Fahlgren


002-1207727.jpg
Foto 002-1207727. Tyvärr finns inga uppgifter om bilden. Flygplanet är en Sk 25 Bücker Bü 181B Bestmann. Fotograf okänd.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9132
Blev medlem: 06 feb 2008, 11:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Fotofråga, piloter 1940 - 50-tal

Inläggav Mats Averkvist » 23 mar 2021, 21:34

Skannar du inte med färgkompensering?
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1109
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Fotofråga, piloter 1940 - 50-tal

Inläggav Lennart Berns » 23 mar 2021, 21:54

Tycker piloten i sittbrunnen mycket påminner om Sture Erlandsson. Han kom senare till F 18 och var en av rrjalpionjärerna. Han var siste F 18-chefen, 1984-86.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:13
Ort: Stockholm

Re: Fotofråga, piloter 1940 - 50-tal

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 23 mar 2021, 22:14

Mats Averkvist skriver
Skannar du inte med färgkompensering?


Dessa båda diabilder är avfotograferingar eller duplikatdiabilder med dålig färgåtergivning och de blir tyvärr inte bättre än så här trots kompensering.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9132
Blev medlem: 06 feb 2008, 11:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Fotofråga, piloter 1940 - 50-tal

Inläggav Stellan » 24 mar 2021, 08:42

Wow, bilden på piloten i ett uppenbart rött flygplan måste varit tagen i samband med FVs 25-årsjubileum, 1951. I Kontakt 74 som har Sk 25 som tema finns en bild med dessa uppgifter. Här syns vad som ska vara en helgul och en helröd Sk 25, men bilden är dock i svartvitt. Dessa två plan ska tydligen använts vid en uppvisning med ballonjakt på F8. En tredje kärra ska vara 25012, kan de övriga två då ha varit F8-kärror också? Bilden togs enligt byline av Lennart Tilosius, 1951. Kan han även då tänkts ha tagit färgbilden? Finns uppgifter om vilka piloterna var som flög denna ballongjakt?

Vore kul om det dök upp några fler bilder på dessa två kärror så att man ser märkningen på dem (för ett modellbygge). Det ser ut som kronmärken på vingarnas undersida, men vidare då?
Stellan
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 05 maj 2008, 14:14

Re: Fotofråga, piloter 1940 - 50-tal

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 24 mar 2021, 10:49

I SFF Mediearkiv finns följande foton på Sk 25 gul- resp. rödmålade, men tyvärr är det avfotograferingar av sämre kvalitet och mycket dålig färgåtergivning.

Bild nr 002-1101833 rödmålad
002-1207729, 002-1207730 flygfoto gulmålad.
002-1207731 en röd och två gula uppställda på platta.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9132
Blev medlem: 06 feb 2008, 11:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Fotofråga, piloter 1940 - 50-tal

Inläggav Lars Sundin » 24 mar 2021, 11:00

Apropå bilderna och speciellt den där Sture Erlandsson identifierats och planet kan vara rödmålat, så googlade (bivillkor ballongjakt )jag och fann minnesord över Erlandsson i DN 1995-04-21. Ballongjakt omämns:

"Överste STURE ERLANDSSON, Stockholm, har avlidit i en ålder av 68 år.

Hans närmaste är makan Lena och sonen Björn, tandläkare, med familj.


Sture Erlandssons håg stod tidigt till flygning och flygvapnet. 1947 fick han sin gyllene vingar och 1949 blev han fänrik. Vid F 8, Barkarby, utbildades han på 1950-talet till skicklig stridsflygare och många kan säkert ännu minnas hur Sture Erlandsson vid åtskilliga flygdagar till publikens stora förnöjelse med precisionsartad elegans utövade s k ballongjakt med sin Saab Safir.

Sture Erlandssons bana som aktiv pilot blev av olika anledningar ganska kort. I stället kopplades han in på stridsledningstjänsten och gjorde nära nog underverk som radarstridsledare. I kombination med en enastående bedömningsförmåga och delvis egenhändigt skapade enkla hjälpmedel åstadkom Sture Erlandsson en precision i stridsledningen som överträffade vad som egentligen var teoretiskt och praktiskt möjligt. När man leddes av honom kände man sig lugn och säker även i den mest turbulenta luftstrid.

1979 BEFORDRADES Sture Erlandsson till överste och flygattaché i Bonn, ett uppdrag som han fullgjorde med glans, understödd av hustru Lena i den nog så viktiga sociala delen. Såväl våra ambassadörer i Bonn vid den tiden som den västtyske försvarsministern betygade för mig som flygvapenchef det ytterst förtjänstfulla sätt på vilket Sture Erlandsson företrädde Sverige.

Vid hemkomsten blev Sture Erlandsson chef för F 18, Tullinge, och fick under sina två år som flottiljchef den grannlaga uppgiften att leda förbandets nedläggning, som skedde 1986. Omtanke om personalen vägledde hans arbete.

Efter pensioneringen 1986 fram till början av innevarande år, då sjukdomen blev honom övermäktig, har Sture Erlandssons stora erfarenhet tagits i anspråk av såväl försvarsindustrin som försvaret.

ATT INTE nämna hans stora intresse för jakt vore att undanhålla en central del i hans liv. Att få delta i jakt med Sture som jaktledare ute på Skoklosters marker var både en förmån och en stor upplevelse. Ordning, reda, jaktdisciplin parad med omtanke, inte minst om djuren och djurlivet, präglade varje jaktdag. Omsorgen om de strävhåriga taxarna, som är oslagbara jaktchampions, har varit en viktig del i Sture Erlandssons och Lenas vardag.


Sture Erlandsson var inte bara en härlig person att vara tillsammans med. Han var en personlighet. Han fyllde rummet med sin charm, sin öppenhjärtiga vänlighet och sitt varma skratt. Till stor del berodde hans framgångar på att han helt anspråkslöst kände inte bara sin förmåga utan också sin begränsning. Han försökte aldrig flyga högre än vingarna bar. Och det räckte långt.

SVEN-OLOF OLSON

Fd chef för flygvapnet"

Se även https://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=4164
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2646
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen

Re: Fotofråga, piloter 1940 - 50-tal

Inläggav Stellan » 25 mar 2021, 16:16

Sven-Erik Jönsson skrev:I SFF Mediearkiv finns följande foton på Sk 25 gul- resp. rödmålade, men tyvärr är det avfotograferingar av sämre kvalitet och mycket dålig färgåtergivning.

Bild nr 002-1101833 rödmålad
002-1207729, 002-1207730 flygfoto gulmålad.
002-1207731 en röd och två gula uppställda på platta.

/Sven-Erik

Tack för de uppgifterna!
Stellan
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 05 maj 2008, 14:14

Re: Fotofråga, piloter 1940 - 50-tal

Inläggav Lennart Berns » 25 mar 2021, 22:53

Gunnar Fahlgren, som anges som fotograf för gruppbilden, bor i Sigtuna och är pensionerad SAS-kapten.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:13
Ort: Stockholm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 64 gäster