Flygelever Ljungbyhed 1940/41

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flygelever Ljungbyhed 1940/41

Inläggav Lennart Berns » 14 feb 2021, 08:01

Bilden nedan kommer från ett album som en gång i tiden sammanställdes av Einar "Eie" Nilsen och kommer från hans flygutbildning på Ljungbyhed perioden 1940/41. Intill bilden finns en anteckning: Stående från vänster Johansson, Frödin, Höjrup, Nilsen, Hodell, Käck; sittande från vänster Botvid, Möller, Ström, Persson, Lindblom, Rudenschöld. Tyvärr saknas förnamnen. "Eie" lämnade Flygvapnet 1945 och övergick till civilflyget och blev bl a kapten på SAS Boeing 747 och efter pensioneringen aktiv i restaureringen i den Breguet B-1 som nu finns på Flygvapenmuseum. Möller omkom i ett haveri med Sk 14 i juli 1941. Hodell skadades i ett haveri och avbröt flygutbildningen. Han blev senare i livet en uppmärksammad poet och författare, Åke Hodell. Det är ungefär det jag vet. Någon som har ytterligare information om dessa ynglingar? Kan Persson vara Gustav Persson, sedermera legendarisk kapten i Linjeflyg?

img20201113_14250396 (2).jpg
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Flygelever Ljungbyhed 1940/41

Inläggav Lars Sundin » 14 feb 2021, 10:40

Sajten "Silvervingar" är som vanligt något att kika på. En hastig titt visar att fanns två Höjrup, på din bild är det nog den äldre som väl blev tl på Bulltofta om jag läste rätt.

Se t ex https://silvervingar.se/silvervingar_numrering_av.html och många andra ställen på denna förnämliga sajt.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Flygelever Ljungbyhed 1940/41

Inläggav Lennart Berns » 14 feb 2021, 11:23

Jag utgick från att det handlade om GFU på Ljungbyhed, men det kan lika gärna vara reservflygskolan i Eslöv. Skall på nytt gå igenom albumet och se om jag finner någon antydan.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Flygelever Ljungbyhed 1940/41

Inläggav Lars Sundin » 14 feb 2021, 12:16

Tänkte inte på det. Men fann på Silvervingar detta om en Rudensköld på FRS-41, ett ovanligt namn, som finns på din bild:

R188 Rudenschöld, Hakon f.1916. GFSU F10. Reservoff 1944. GV. Captain SAS, Thai.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Flygelever Ljungbyhed 1940/41

Inläggav Lennart Berns » 14 feb 2021, 12:45

Jag har nu spårat in på utmärkta hemsidan Silvervingar (www.silvervingar.se) och där fanns många av svaren! Det handlar här om Flygreservskola 41 i Eslöv. På examensfotot med tillhörande bildinformation, var namnen som följer: Olov eller Caj-Aage Johansson (det fanns alltså två Johansson på kursen), Torsten Höjrup, Einar Nilsen (här kallad "Eje"), Lars Rune Käck, Uno Ström, Sigvard Persson (bytte senare till Toftrup), Sigvard Lindblom och Hakon Rudenschöld. På examensbilden saknas Frödin och Botvid vilka sannolikt avskilts under kursen, samt alltså Åke Hodell som skadats i flygolycka och efter två år på sjukhus lämnade det militära, samt Möller som omkommit i haveri under utbildningen. En av de 54 utexaminerade eleverna var för övrigt färgstarke Gustaf-Mauritz Armfeldt, sedermera frivillig i finska fortsättningskriget, ålderman på Riddarhuset, hamnkapten i Sandhamn och intendent i Svensk Flyghistorisk Förening! Tack för tips som ledde till ett intressant forskningsarbete!
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Flygelever Ljungbyhed 1940/41

Inläggav Lars Sundin » 14 feb 2021, 13:53

Jo, Caj-Aage Johansson hade vi på televerkets luftfartsradiosida en del att göra med (60-talet). Han hade en central position i Luftfartsverket. "Sällan har någon tvingats fatta beslut på så magert underlag som vi gett honom", som min chef sa. Blev tydligen långt senare chef för en trafikledarskola i Sturup. Hade stora sociala intressen (religiös rörelse), avled för några år sedan. Jag gick på hans jordfästning härom året (han nådde en hög ålder) i hopp att träffa "gamla bekanta", men förgäves. Tvärs kyrkogången kunde jag dock studera ansiktsprofilen av en ung släkting, så oerhört lik Caj-Aages som jag minns den.

https://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet/Fl ... sturup.pdf Finns nog många som minns honom. Man kan nog googla fram mycket. Jag har en del klipp i min dator, bl a minnesord från SvD okt/nov 2014 (?). Även annonsen 18 maj, han avled 6 maj 2014. Född 3/11 1919.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst