Bild Nils Wachtmeister

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bild Nils Wachtmeister

Inläggav Lennart Berns » 11 feb 2021, 15:24

För ett bokprojekt söks bilder på översten Nils Wachtmeister som tillhörde F 11 i Nyköping, i ett lite större urval än det som finns i SFF mediearkiv.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Bild Nils Wachtmeister

Inläggav Lars Sundin » 15 feb 2021, 22:42

Man googlar ju på de data som ges i frågorna; alltid hittar man något kul. Om även inte just det som frågas om.

https://imsvintagephotos.com/two-airmen ... -32-433316

Har minnen av en tävling med radiostyrda modellplan på F 11 ca 1956; mitt plan flög bort men någon vecka senare ringde någon att det hittats. Vi åkte dit och som jag minns var det på någon Wachtmeisters ägor.

Minns också att min far litet överraskande ställde sig upp och tackade arrangörerna av tävlingen och då inledde med orden "Herr överste".
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bild Nils Wachtmeister

Inläggav Eastanglia » 16 feb 2021, 00:06

Då hamnade din lilla RC-maskin på gården Tistads ägor. Tistad slott ägs fortfarande av fam Wachtmeister. Numera har greven flyttat ut och där bedrivs konf.verksamhet. Det finns ju inte så många bilder på Nils W. Den mest spridda är väl den där han kliver ut ur hkp 1 efter haveriet i Östersjön.
/Ragnar Dyrssen, Linköping
Eastanglia
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 okt 2010, 23:12
Ort: Linköping

Re: Bild Nils Wachtmeister

Inläggav Lars Sundin » 16 feb 2021, 10:56

Här ett klipp från SvD i augusti 1960:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 60_svd.jpg

Jag minns att när jag ca 1956-57 hämtade min bortflugna Skyskoter möttes jag av en FV-officer, kapten till graden.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst