Sida 1 av 1

7 november 1944 Bromma Flygplats

InläggPostat: 04 jan 2021, 09:59
av Hans Krensler
"Om formiddagen 7. november 1944 går et militært transportfly inn for landing på Stockholms nye flyplass Bromma, åtte kilometer vest for sentrum. ... På flyplassen ventet Trygve Lie, juristen og arbeiderpartimannen som siden november 1940 ..." står det i "Isfront. Den kalde krigen i nord" av Asbjørn Jaklin. Och efter vad jag förstår så var det ett ryskt militärt transportflygplan som tog Trygve Lie från Bromma till Moskva.

Men vad för ryskt transportflygplan?

Mvh
Hans K

Re: 7 november 1944 Bromma Flygplats

InläggPostat: 04 jan 2021, 10:19
av Mats Averkvist
07-11-1944 Det var högst troligt en ryskregistrerad DC-3 med registrering USSR893 som startade kl. 07.50. Okänd destinationsort. Koden för Helsingfors är överstruken i Brommajournalen.
Den anlände dagen innan från Helsingfors kl. 11.28.

Enligt Anderssons Aeroflot-bok så är den korrekta registreringen CCCP-Л893, ex. C-47A 42-93210 15-05-1944-

Re: 7 november 1944 Bromma Flygplats

InläggPostat: 04 jan 2021, 10:41
av Hans Krensler
Tack Mats för det snabba svaret!

Hans k

Re: 7 november 1944 Bromma Flygplats

InläggPostat: 04 jan 2021, 11:09
av Hans Krensler
Hittade det här i en Production List med bl.a. Douglas C-47A, där "vår" 42-93210 också är nämnd:

13096 293210 C-47A-20DK Soviet Air Force mfd 23apr44 USAAF s/n 42-93210; mfd given in Soviet accident report as 05may44; diverted 09may44
https://www.airhistory.net/files/st/foreigners.pdf

Alltså, kom till Sovjetunionen den 23 april 1944, och hade redan den 5 maj samma år en olycka. Blev tydligen reparerad, och diverted den 9 maj - diverted lika med "vidarebefordrad", satt i tjänst igen...?

Hans K

Re: 7 november 1944 Bromma Flygplats

InläggPostat: 04 jan 2021, 16:28
av Rolf Larsson
Hans !
Tror du inte att det ska tydas så här: datumet 5 maj 1944 står ju som "mfd" , bör innebära tillverkad men kan nog i det här fallet också vara överlämnad till Ryssland det datumet , Air-Britain´s DC-3 "bibel" har D 23 april 1944 (alltså lev. till USAAF) och till Ryssland 9 maj 1944. "Bibeln" använder förkortningen "div" (=diverted) "diverted by ... to another user" vilket beträffande 42-93210 kan betyda från Soviet Air Force 9 maj 1944 till GVF där den officiellt registrerades CCCP-L893 den 15 maj 1944, detta enligt uppgifterna i din länk. Maskinen havererade 22 mars 1946 och det kan ju vara i den haverirapporten datumet "mfd 5 maj 1944" nämns.

Re: 7 november 1944 Bromma Flygplats

InläggPostat: 04 jan 2021, 17:37
av Hans Krensler
Tack Rolf, en klok förklaring. Var alltså en icke havererad maskin som hämtade upp norrmännen på Bromma i november 1944.

Mvh Hans K