Programmet för flygevenemanget över Riddarfjärden finns tydligen i SHK Rapport 1994:3 i form av en bilaga. Rapporten hittas lätt på nätet men bilagorna är inte med tyvärr.
https://docplayer.se/162725933-Rapport- ... 03-93.htmlDock ges en del detaljer direkt i rapporten som detta citat visar:
Flygdagen inleddes kl. 12.50 med fallskärmshoppning och landning i Rålambshovsparken. Därefter vidtog huvuddelen av den civila uppvisningen med avancerad flygning, flygning under Västerbron och inslag av veteranflygplan. Strax efter kl. 14.00 inledde JAS 39 sin flyguppvisning som omfattade branta svängar och gungor över uppvisningsområdet. Kl. 14.08 inträffade den händelse som ledde till att föraren lämnade flygplanet med hjälp av räddningssystemet varefter flygplanet slog ned på Långholmen och fattade eld (se SHK:s utrednings-rapport ML 1993:3). Vid det samtal med föraren som SHK hade efter olyckan uppgav han att han såg vatten under sig före uthoppet och därför var relativt säker på att det förarlösa flygplanet skulle slå ner i Riddarfjärden. Omedelbart efter olyckan avbröts flyguppvisningen. Genom högtalarsystemet (även Radio Lidingö) uppmanades publiken att inte rusa mot olycksplatsen och att lämna plats för personal från polis och brandkår. Efter hand lämnade speakern information om vad som hänt och att föraren återfunnits till synes oskadd. I något oklarare ordalag meddelades senare att inga åskådare kommit till allvarligare skada på flygplanets nedslagsplats. Festivalspeakern kunde från sin position på båten vid Norr Mälarstrand inte avgöra var olyckan exakt inträffat.Kan vara intressant för oss nostalgiker att ta en titt på:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... se-chp.jpg (MACH-omslag från 1990)
https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... =207#p1210 (mitt citat av vad Christer Sidelöv skrev en gång)
Jag stod själv på Skinnarviksberget vid tillfället och har minnesbilder av en Pitts som gör någon "cuban" mot Kungsholmen till och att jag noterar hur fort planet rör sig. Och A-26 Invader? Men det kan ha varit en annan gång. Några branta Gripen-svängar minns jag inte, de är ju heller ingen anmärkningsvärt, men väl en del "lågfartsflygning" som ser så långtråkig ut att jag släpper planet med blicken och när jag sedan tittar upp igen ser jag planet "gunga till" och så lösgörs något blänkande föremål från planet och en eldsflamma syns. Tog några sekunder att fatta vad det handlade om. "Att se vatten under sig", ja det gäller att vara optimist.
Ett citat ur DN: "Lars Rådeström landade i vattenbrynet och gjorde sig fri från fallskärmen som trasslat in sig i träden där. - Han såg oskadad ut och började krama vatten ur sin halsduk. Sedan blev han instoppad i en bil, säger Ingvar Jonsson från Trollhättan som joggade på Långholmen just då."