Vattenfestivalen 1993

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Vattenfestivalen 1993

Inläggav Lennart Berns » 09 dec 2020, 12:13

Är det någon som kan erinra sig vilka flygplan som deltog i flyguppvisningen över Riddarfjärden 1993 i samband med Vattenfestivalen, innan JAS 39 prototyp havererade. Minns Mustangen Gul Kalle som fått specialtillstånd att flyga under Västerbron, men i övrigt?
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Vattenfestivalen 1993

Inläggav Lars Sundin » 09 dec 2020, 22:56

Programmet för flygevenemanget över Riddarfjärden finns tydligen i SHK Rapport 1994:3 i form av en bilaga. Rapporten hittas lätt på nätet men bilagorna är inte med tyvärr. https://docplayer.se/162725933-Rapport- ... 03-93.html

Dock ges en del detaljer direkt i rapporten som detta citat visar:
Flygdagen inleddes kl. 12.50 med fallskärmshoppning och landning i Rålambshovsparken. Därefter vidtog huvuddelen av den civila uppvisningen med avancerad flygning, flygning under Västerbron och inslag av veteranflygplan. Strax efter kl. 14.00 inledde JAS 39 sin flyguppvisning som omfattade branta svängar och gungor över uppvisningsområdet. Kl. 14.08 inträffade den händelse som ledde till att föraren lämnade flygplanet med hjälp av räddningssystemet varefter flygplanet slog ned på Långholmen och fattade eld (se SHK:s utrednings-rapport ML 1993:3). Vid det samtal med föraren som SHK hade efter olyckan uppgav han att han såg vatten under sig före uthoppet och därför var relativt säker på att det förarlösa flygplanet skulle slå ner i Riddarfjärden. Omedelbart efter olyckan avbröts flyguppvisningen. Genom högtalarsystemet (även Radio Lidingö) uppmanades publiken att inte rusa mot olycksplatsen och att lämna plats för personal från polis och brandkår. Efter hand lämnade speakern information om vad som hänt och att föraren återfunnits till synes oskadd. I något oklarare ordalag meddelades senare att inga åskådare kommit till allvarligare skada på flygplanets nedslagsplats. Festivalspeakern kunde från sin position på båten vid Norr Mälarstrand inte avgöra var olyckan exakt inträffat.

Kan vara intressant för oss nostalgiker att ta en titt på:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... se-chp.jpg (MACH-omslag från 1990)
https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... =207#p1210 (mitt citat av vad Christer Sidelöv skrev en gång)

Jag stod själv på Skinnarviksberget vid tillfället och har minnesbilder av en Pitts som gör någon "cuban" mot Kungsholmen till och att jag noterar hur fort planet rör sig. Och A-26 Invader? Men det kan ha varit en annan gång. Några branta Gripen-svängar minns jag inte, de är ju heller ingen anmärkningsvärt, men väl en del "lågfartsflygning" som ser så långtråkig ut att jag släpper planet med blicken och när jag sedan tittar upp igen ser jag planet "gunga till" och så lösgörs något blänkande föremål från planet och en eldsflamma syns. Tog några sekunder att fatta vad det handlade om. "Att se vatten under sig", ja det gäller att vara optimist.

Ett citat ur DN: "Lars Rådeström landade i vattenbrynet och gjorde sig fri från fallskärmen som trasslat in sig i träden där. - Han såg oskadad ut och började krama vatten ur sin halsduk. Sedan blev han instoppad i en bil, säger Ingvar Jonsson från Trollhättan som joggade på Långholmen just då."
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vattenfestivalen 1993

Inläggav Lars Sundin » 10 dec 2020, 22:24

Lennart Berns skrev:Är det någon som kan erinra sig vilka flygplan som deltog i flyguppvisningen över Riddarfjärden 1993 i samband med Vattenfestivalen, innan JAS 39 prototyp havererade. Minns Mustangen Gul Kalle som fått specialtillstånd att flyga under Västerbron, men i övrigt?


Här är ett klipp ur helsidesannonsen för Vattenfestivalens program söndagen 8 augusti 1993 i SvD. Intressant att Gripen inte nämns. Men jag blir med annonsen påmind om att det var nog här jag konstaterade att den tvåsitsiga Vampiren inte såg ut som barndomens plan som saknade J 28 C:s breda och långa nos.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... -08-08.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vattenfestivalen 1993

Inläggav Lennart Berns » 11 dec 2020, 18:35

Det är rätt det som står överst i Lars Sundins inlägg. Jag var speaker vid tillfället och det dröjde cirka tio minuter innan polisen kunde meddela att det sannolikt inte inträffat några personskador, tvärtemot vad jag dessförinnan befarade från min position på båten. Det var jobbiga tio minuter. Förutom att råda publiken att inte hindra blåljusfordon att ta sig fram, ville jag förklara att vi samlats runt Riddarfjärden för att se något av flygets vardag, men att också olyckor tillhörde flygets vardag. Ungefär så. Minns också min första spontana reaktion när Lars Rådeströms JAS 39 Gripen stegrade sig i en så kallad kobramanöver: jäkla Lasse, det där hade vi inte kommit överens om ... När sedan utskjutningen ägde rum infann sig en nästan surrealistisk känsla, att detta kan inte vara sant! På uppdrag av tidningen Kvällsstunden försöker jag nu sammanfatta mina intryck så här långt efteråt, därav min ursprungliga fråga. Jag tar gärna emot intryck av dem som var åsyna vittnen.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Vattenfestivalen 1993

Inläggav Lars Sundin » 12 dec 2020, 00:45

Det finns fortfarande rörliga bilder från Långholmenhaveriet på https://www.youtube.com/watch?v=lDbqS3ob0mc .

Lennart Berns kommentar om "cobra" stämmer bra. Själv minns jag inte att det var en så våldsam stegring. Men jag hade tidigare släppt blicken från planet och såg skeendet först när nosen hade pendlat ned. Blev helt överraskad av eldsflamman och att något blänkande föremål lämnade planet.

En bekant, stor flygälskare, pappan helikopterpionjär, berättade hur han hade stått så till på Västerbron eller Långholmen att när han såg planet singla ned mot honom, hade han tänkt "nu kommer min katt att förlora sin husse".
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vattenfestivalen 1993

Inläggav Lennart Bergqvist » 12 dec 2020, 13:11

Hej Alla Forumvänner.

Beträffande Youtubefilmerna vid båda haverierna påstås att

svordommarna och gapen är fakade och tilllagda i efterhand.

Vet någon mer om detta pstående?

Hälsningar
Lennart
:?
LBQ
Lennart Bergqvist
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
Ort: Kungsbacka

Re: Vattenfestivalen 1993

Inläggav Lars Sundin » 13 dec 2020, 00:10

Jo, jag har också hört påstås att utropen vid kraschen i Linköping inte skulle vara äkta. (Detta har jag nämnt på min blogg f ö.) Jag tycker de låter hur naturliga och förväntade som helst liksom förresten rösterna i bakgrunden på Västerbron.

Här kan man läsa litet kring förhållanden vid den första kraschen på Saab-fältet: https://corren.se/nyheter/linkoping/25- ... 21564.aspx
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vattenfestivalen 1993

Inläggav Klasse » 13 dec 2020, 20:10

Hej, tänkte bara relatera denna upplevelse av JAS-haveriet som givetvis aldrig glöms.
Var på plats under Vattenfestivalen den 8 augusti 1993 och vandrade med hustrun i det fina vädret liksom tusentals andra. Även ute på vattnet vimlade det av flytetyg. Ideal situation att skåda flygplan.
Har i dag diabilder på dubbeldäckaren (Boeing Starman enligt programmet) med wingwalker under Västerbron, Daisy flyger förbi, Gul Kalle passerar ett par gånger under bron samt ett par Vampires i rote.
Sedan kom då JAS och körde några lovar. Plötsligt vinglar den till och stegrar sig med fart-tapp som följd. Sedan går det fort, solreflekterande bitar sprids, en eldflamma slår ut och förarstolen och en person lämnar planet. Just då fattar man inte allvaret i vad som händer utan funderar över om det är en extra förevisning av avledande vapen eller liknande.. Välvilliga tolkningar alltså.
Hustrun frågar då "Hur många är det i planet?" och då klarnar bilden att ett totalhaveri kommer att inträffa över folkhavet.
Medan pilot och fallskärm sjunker ner på sitt håll lugnar planet upp sig, datorerna lägger det platt i luften och det försvinner ned bakom träden på andra sidan vattnet. Efter en som man tycker lång väntan stiger sedan den svarta rökpelaren upp över träden.
Man undrade då under den långa tiden vad som hänt vid nedslaget, det var ju folk över allt där vi befann oss.
Vi fick ju sent omsider reda på att ingen allvarligare skada inträffat jämfört med vad som kunde hänt.
Ja, flygintresset håller i sig och JAS har ju fulländats. Men där och då var det änglavakt..
Klasse
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 aug 2018, 14:25

Re: Vattenfestivalen 1993

Inläggav Lars Sundin » 13 dec 2020, 23:16

Jo, för en åskådare som jag var där på Skinnarviksberget en bra bit bort var det en chock. Dämpad stämning när vi såg rökmolnet stiga upp är vad jag minns. Vilsenhet. En hemvärnsman talade lugnande till "publiken". Sedan dröp alla av, jag med mitt sällskap om fyra. Minns inte när fick veta att ingen dödats, Mobilt Internet fanns inte och vi hade ingen radio med oss.

Som Klasse skriver var det svårt att hinna inse vad som egentligen hände där uppe i luften. Man efterrationaliserar mycket.

Jag kompletterade SFF Kronologi med några uppgifter, bl a pilotens namn. Alltid grannlaga att skriva om större händelser. Jag forskade därför litet samt minns (?) ännu vad två mycket sakkunniga (en från Saab, en från FMV) tyckte när jag några år senare råkade stöta samman med dem i andra sammanhang.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vattenfestivalen 1993

Inläggav bollman » 19 dec 2020, 21:19

Jag var också där, som en del av försvarets "uppvisningar".
Jag gjorde lumpen det året i dåvarande "Arméns Musikpluton".
Jag minns att vi hade avslutat vårt program och gick från Slottet mot Kungsan, tror jag det var.
När vi var på ena Gamla Stan-sidan hörde vi JAS braka loss och tittade upp, sen försvann planet västerut.
När vi kom över Strömbron (eller Norrbro) så såg vi rökpelaren. Vi frågade någon vi passerade om de visste vad som hänt och de sa lojt att JAS hade störtat.
Surrealistiskt var ordet, men ung och dum som man var den gången så möttes det väl med en axelryckning.
bollman
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 feb 2016, 09:31

Re: Vattenfestivalen 1993

Inläggav Jan Landin » 02 jan 2021, 03:05

Ang. svordommarna vid i varje fall Vattenfestivalen så finns det en dokumentär som, P3 Dokumentär har gjort om "JAS-projektet" från 2008 & där bla. är dessa svordomar från just Vattenfestivalen med, men det behöver ju inte betyda att dom är äkta för det kanske men jag antar att dom har gjort grundlig research på sitt källmaterial!?..
https://sverigesradio.se/avsnitt/91822
Jan Landin
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 16 feb 2017, 22:08

Re: Vattenfestivalen 1993

Inläggav Lennart Berns » 03 jan 2021, 13:08

Enligt John S Dahlin, biträdande informationschef på Saab vid första JAS-kraschen och närvarande vid TV:s filminspelning, uttalades bara ett "djävlar". Ytterligare två lades till av Statstelevisionen ...
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Vattenfestivalen 1993

Inläggav Lars Sundin » 03 jan 2021, 13:23

Det framgår av ett tidigare inlägg i tråden (artikeln i Corren) att det var Saabs egen videofilmare som i förtvivlan utropade det förhatliga ordet samt att han skämdes så att när han "i tjänsten" godkände SVT:s inspelning för visning försökte han förgäves radera sina egna utrop!
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst