Tunnan lik?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Tunnan lik?

Inläggav Rainer Rosvik » 28 nov 2020, 01:51

Germany's Last Jet Fighter - Argentina 1950..
Ser ni någon likhet med Tunnan?
https://www.youtube.com/watch?v=IXo9koa ... FRFOjs7ljQ
..
Skippa reklamen!
Mycket har sagts om Schweiz "samarbete"....Men via Argentina kan man nog senare se
Dr Kurt Tank was not suspected of war crimes.After he left Argentina he moved to India and worked with the Hindustan Aeronautics Ltd where he developed Asias first supersonic fighter aircraft the HAL Marut. The aircraft was not a success however as India did not have the necessary industiral base to build a jet engine.
...
Finns mer om tex Egyptiens och deras utvecklings plan i dåtid?
Rainer Rosvik
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22

Re: Tunnan lik?

Inläggav Lars Sundin » 28 nov 2020, 11:38

Om detta kan mycket sägas, bla om den västliga världens stormakters (inkl. Israel) lust/olust att hjälpa uppåtgående "U-länder" med modern teknik.
Man kan som vanligt läsa sig till mycket med googling, men problemet är att man redan måste känna ämnet något så när och de namn som förekommer. Så gäller det att bedöma hur sanna de uppgifter är som man finner, ett problem som även finns när de gäller traditionella medier.

Något samarbete med Schweiz hade vi nog inte men vissa tyska vindtunnelresultat om pilvingar nådde Saab via en schweizisk aerodynamiker. (Mycket otydligt behandlat i den svenska litteratur jag läst genom åren. Brising skrev väl inte mycket men jobbade desto bättre. I FR 27/Berns Tunnan-antologi finns dock en koncentrerad skapelsehistoria som han skrivit om Tunnan. Det finns bilder av den blivande 29:an i trämodell hösten 1945 men med rak vinge. Pulqui II kom i luften två år senare än Tunnan. Visst finns likheter men det är ganska naturligt att konstruktörer hittar liknande lösningar. Andra tyska projekt anses också vara lika Tunnan, både från Tank och Messerschmitt.

Jag rekommenderar dessa föredrag https://www.youtube.com/playlist?list=P ... yxVsKmGMRt som kommer från Tunnans 70-årsjubileum hösten 2018. (Föredragen vid 50-årsjubileet var av betydligt lägre kvalitet.) Utan engelsk jetmotorteknik och import av kvalificerade flygplanbyggare från Italien hade det inte blivit några Tunnor!

På Saab fanns en f d Messerschmitt-ingenjör Hermann Behrbohm som väl kände till de tyska pilvingestudierna men han var inte involverad i Tunnan. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_29_Tunnan och https://en.wikipedia.org/wiki/Hermann_Behrbohm

En Saab-aerodynamiker var Bertil Dillner: https://en.wikipedia.org/wiki/Bertil_Dillner (för sen för Tunnan)

Det finns ett antal kompendier och en CD med "Saab-minnen" http://saabveteran.se/minnen/ . Att dessa blivit skrivna ska vi tacka Stig Kernell för. http://www.saabveteran.se/Kernellpriset1_1.jpg Det verkar tyvärr där finnas mycket litet om 29:ans utveckling. Därför tycker jag de filmade föredragen vid 70-årsjubileet är viktiga.

Så några webbtips:
https://en.wikipedia.org/wiki/Kurt_Tank
https://en.wikipedia.org/wiki/Helwan_HA-300
http://www.luft46.com/ (Måhända fantasifull)

I de två första tipsen kan vi läsa litet om det storpolitiska spelet som Kurt Tank och Willy Messerschmitt hade att fajtas med.

Pulqui, Marut och Helwan HA-300 kan man gott googla på.

Så finns en del ingenjörshistoriskt här om Saab, inte bara bilar utan även om flyg om man letar. Problem med 21:ans kylning m m: http://www.saabveteranernatrollhattan.com/

Tillägg. Ser att jag kopierat en skiss av C-G Ahremark som visar utvecklingen av "Urtunnan" och som jag stulit ur någon publikation/text från SMB. Finns på https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... remark.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst