För att citera Widfeldt/Wegmanns "Nödlandning" (Det finns fler böcker av Widfeldt):
"Under evakuering undan framryckande tyska styrkor flydde den norska Flyskolen från Oslotrakten den 9 april <1940>. Flykten gick norrut och den 15 april gavs order om flygning till Sverige. Sex Tiger Moth och fyra Fokker C.V landade i Dalarna i trakten av Malung den 15 april. Dagen efter anlände ytterligare en Tiger Moth och den 20 april om sålunda en sista Fokker C.V-D. Samtliga plan omhändertogs och fördes till flygflottiljen F 4 på Frösön.
Senare kom dessa plan att via norska regeringen i London försäljas och få civila svenska registreringar, utom en Fokker C.V-D, som aldrig registrerades utan användes som reservdelsplan. En Tiger Moth och en Fokker, av de plan som landade i Sverige 1940, finns nu bevarade vid det norska flygmuseet på Gardermoen." (Boken är tryckt 1998)
Under oktober1944 kom två tysk Fokker C.V från Baltikum med estniska flyktingar/desertörer. Ett av planen skrotades och ett sändes senare till Danmark.
Jag kan ha missat något plan.
Mer att läsa:
https://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f ... &view=nexthttps://www.forcedlandingcollection.se/ ... 6-355.htmlhttps://svfplhist.home.blog/j-3-s-6-flykterna/Ett citat från en Widfeldt-text (sista länken ovan): "Flygplanen var konstruerade i Holland, licenstillverkade i Danmark, levererade till danska flygvapnet, övertagna av Luftwaffe där de flögs av estniska besättningar över ryska ställningar innan de slutligen nödlandade i Sverige. De hade ju dessutom brittiska motorer!"