SNCAC NC 701 bevarade i Sverige

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SNCAC NC 701 bevarade i Sverige

Inläggav Stig Jarlevik » 21 okt 2020, 16:09

Hej på er

En god vän i Frankrike söker en bild på de två franskbyggda Siebel 204 som enligt uppgift finns bevarade i Sverige
De är avsedda att publiceras i en fransk tidning som heter Le Trait d'Union. Jag följer inte upp flygplan efter att de har blivit avregistrerade, så det finns inget i mina egna gömmor :-(

Vad jag vet så skall det vara
SE-KAE samt SE-KAL

Tacksam för en så hög scannad kvalitet som möjligt.
Det går bra att skicka dem direkt till mig så sjarlevik@gmail.com
Full credit utlovas

Hälsningar
Stisse i Göteborg
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: SNCAC NC 701 bevarade i Sverige

Inläggav Lennart Berns » 22 okt 2020, 09:12

Det finns flera bilder i SFF omfattande bildarkiv på båda individerna när de var i tjänst. SE-KAL håller just på att restaureras på Arlanda Flygsamlingar. Stjärtpartiet och motorerna i huvudsak klara, återstår kroppen. Det är ett arbete dock avhängigt att få ett arbetsutrymme, som tält eller enklare och tillfällig byggnad. Alla tips mottages tacksamt!

20200924_135054 - kopia.jpg
Nord Martinet SE-KAL i september 2020. Foto Lennart Berns
20200924_135054 - kopia.jpg (68.09 KiB) Visad 5565 gånger
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: SNCAC NC 701 bevarade i Sverige

Inläggav Mats Averkvist » 22 okt 2020, 10:27

SE-KAE är lagrad i Flygvapenmuseums magasin.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: SNCAC NC 701 bevarade i Sverige

Inläggav Lars Sundin » 22 okt 2020, 10:35

Som vanligt inget rakt svar men alla som är intresserade av "Siebeln" som vi sa när vi var barn i Stockholm och inte lärt oss alla kufiska franska benämningar med punkt efter varje bokstav i företagsförkortningen på plan som vi flygnördar läste om. Men "Siebeln" såg vi på himlapällen och en dag läste vi om den dramatiska händelsen över Mälaröarna en gång, så har jag lagt ut en mapp jag har i min dator.

Snabba på innan någon upphovsrättsfundamentalist hinner stoppa mig! Jag tycker det är synd (rejäl religiös synd!) att undanhålla denna min mapp för flygintresserade.

https://www.dropbox.com/sh/3vi0mu6o3dxv ... 0LqRa?dl=0

En dramatisk DN-sida: https://larsan13.files.wordpress.com/2020/10/siebel.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SNCAC NC 701 bevarade i Sverige

Inläggav Stig Jarlevik » 24 okt 2020, 12:42

Tack för svar

Lennart, hur kommer jag åt arkivet och hur får jag tillstånd för publicering?

Hälsningar
Stisse

PS: Den där "Meddela mig när tråden besvaras" fungerar inte. Får inga meddelanden till mig i alla fall
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: SNCAC NC 701 bevarade i Sverige

Inläggav Lennart Berns » 24 okt 2020, 14:32

Som medlem fick man vid övergången till nya bildarkivet en kod för inloggning. Du är väl medlem? Om du saknar tror jag det är kassören du skall vända till till. Bilderna är lågupplösta. För högupplösta bilder kontaktas arkivet. För medlemmars enskilda bruk för t ex modellbygge kostar enstaka bilder ingenting, men för publicering återkom till arkivföreståndaren. Bildarkivet omfattar f n ca 200 000 bilder.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: SNCAC NC 701 bevarade i Sverige

Inläggav Stig Jarlevik » 26 okt 2020, 16:33

Jodå Lennart

Jag är medlem i huvudorganisationen sedan 1973 tror jag. I Göteborg var det ju lite Curt Palmblad show så det var inte nödvändigt att vara medlem, det gick bra att komma ner till
till "Berget" i alla fall, så där var det väl 1968 eller så. Åren rullar ju på så exakta årtal har försvunnit i dimman.... :D

Tyvärr är Trait d'Union precis som så mycket annat byggt på frivillig medverkan, så författare etc får inget betalt.

Finns det möjligtvis någon annan som kan ställa upp med ett foto från ett bevarat ex?

Hälsningar
Stisse
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: SNCAC NC 701 bevarade i Sverige

Inläggav Lennart Berns » 26 okt 2020, 18:04

Jag är inte längre arkivansvarig eller har befattning kvar i SFF, men jag tror att därest en ideell publikation slår ett slag för svensk flyghistoria samt nämner att bilden kommer från SFF:s arkiv, görs undantag från betalning. Enda är att SFF vill ha ett ex av publikationen i fråga när bilden publicerats. Undersök med arkiv@flyghistoria.org.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: SNCAC NC 701 bevarade i Sverige

Inläggav Per Björkqvist » 26 okt 2020, 20:59

FVM's SE-KAE är demonterad så den kanske inte är så rolig på bild?
Jag har för mig att jag sett bilder på den sedan den hamnade i samlingarna, och då innan den togs isär.
Men fungerar det med en bild på enbart kropp, stabilisator och vingar för sig, kan jag ordna sådana.
Dock inte i närtid, vi är precis i startgroparna för att flytta 30+ flygplan och helikoptrar från en hall till en annan.
//Per
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: SNCAC NC 701 bevarade i Sverige

Inläggav Stig Jarlevik » 28 okt 2020, 11:47

Tack Lennart/Per

Jag kollar med arkivet och ser vad man kan göra.
Har kollat också vad vi har för deadline i tidningen.

Hälsningar
Stig
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: SNCAC NC 701 bevarade i Sverige

Inläggav Stig Jarlevik » 31 okt 2020, 12:20

Hej igen

Jan Forsgren har haft godheten att skicka över två foton av SE-KAL som hon såg ut i September
Tack så mycket Jan!!
Arkivet har inte hört av sig ännu, men vi kan således tack vare Jan avblåsa "faran" :D

Tack än en gång Janne. Verkligen bra gjort!

Tack också till dig Per som erbjöd att hjälpa till! Roligt att se att det faktiskt fungerade med hjälp från "vår" (läs er) sida
när man ville ha hjälp ifrån utlandet.

Hälsningar
Stig i Göteborg
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst