Robert Danewid skrev:Två år innan Bestmann, 1937, flög Gö 4 "Gövier" (ett "riktigt" flygplan, d v s ett segelflygplan). Den blev ganska populär som skolflygplan i Tyskland och byggdes i 125 exemplar. Gö 4 är side-by-side. Bilden visar en Gövier på AERO 2019.
Slingsby T 21 (Sedbergh) var rätt populär, förekom i Sverige innan Bergfalke valdes. Förresten det första segelflygplan jag åkte med i, för över 60 år sedan, och min kommentar att sikten över nosen "var som i en VW-bubbla" gick inte riktigt hem hos piloten.
Brockbanks teckning visar att side-by-side har sina sidor. Bilden lånad ur ÖSFK:s Flaxblad vars redaktör i sin tur lånat bilden.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 73besk.jpgSlingsby hade tidigare gjort ett tandem-sitsat segelplan (T 31 Cadet variant) men så satsades det (RAF?) på side-by-side med T 21.
http://www.sturefelt.net/Flyg/slingsby.htmlTillägg för segelflygintresserade:
https://www.pilotweb.aero/features/flig ... -1-5921953 Ett citat därur om "numbers count": Consequently, it is quite possible that the T31 (known within the Services as the Cadet TX Mk.3 or Tandem Tutor)
has introduced more Britons to flight−and certainly solo flight−than any other British-built aircraft. Why? Well, the RAF took delivery of 131 Cadet TX Mk.3s between 1951 and 1959, and only phased them out around 1986. But perhaps more pertinently, most of those made more than 25,000 flights apiece, and one is on record as having logged a staggering 120,000 launches!