Side-by-side

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Side-by-side

Inläggav Lennart Berns » 13 okt 2020, 18:08

Svenska flygvapnet har sedan flera år förordat side-by-side som en lämplig utbildningsmetod i stället för tandem. Jag utbildades på SK 50 och J 28, dessförinnan och före min tid på F 5, var det Sk 25 Bestmann. Den stora frågan är nu när side-by-side i flygutbildningen började anammas, internationellt sett. Var det Bûcker med Bestmann? Har tragglat igenom Greens och Swanboroughs böcker utan att finna svaret. Inför en eventuellt ny bok om Saab Safir är frågan i hög grad relevant.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Side-by-side

Inläggav Mats Averkvist » 13 okt 2020, 18:48

Jag skulle nog säga att det var så ja.
De tidigare skolflygplanen var ju dubbeldäckare som hade ett stort luftmotstånd och då var det viktigt att ha en smal flygkropp med lågt luftmotstånd vilket bara tillät en person i bredd.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Side-by-side

Inläggav Lars Sundin » 13 okt 2020, 22:01

Jo, Bestmann var nog först med side-by-side. Sluten kabin, inte så dragigt och kallt.

Det beror sedan på vad eleven utbildas till för slags flygplan. Här några synpunkter, för skojs skull mest:

https://www.pprune.org/flying-instructo ... ating.html

Känner igen min segelflyglärares kommentar att man kan utläsa en hel del av elevens nackmuskler.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Side-by-side

Inläggav Robert Danewid » 13 okt 2020, 22:28

Två år innan Bestmann, 1937, flög Gö 4 "Gövier" (ett "riktigt" flygplan, d v s ett segelflygplan). Den blev ganska populär som skolflygplan i Tyskland och byggdes i 125 exemplar. Gö 4 är side-by-side. Bilden visar en Gövier på AERO 2019.
Bilagor
Gö 4.JPG
Gö 4.JPG (39.5 KiB) Visad 4966 gånger
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: Side-by-side

Inläggav Fredric Lagerquist » 13 okt 2020, 23:53

Varför grundskolades det inte i så fall med Monocupé, Cessna Airmaster, eller senare Piper J-4 Cub Cupé?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Side-by-side

Inläggav Lars Sundin » 14 okt 2020, 06:02

Om man tänker på det amerikanska flygvapnets plötsliga stora utbildningsbehov i början på 40-talet verkar det dock som tvåsitsiga öppna plan med fram &baksits var avgjort vanligast som "första skolplan"; Stearman, Ryan, Fairchild. Men några fick skola med en Piper Cub eller annat "sportplan" (förlåt) i alla fall (civil skola) Se t ex https://en.wikipedia.org/wiki/Civilian_ ... ng_Program

Se https://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_ ... ram_(USAAF)

Mig förefaller Bestmann ha varit ett stort framsteg även om Luftwaffe fortsatte skola med öppna dubbeldäckare (inkl. Jungmann) också. Kan man läsa tyska tycker jag https://de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCcker_B%C3%BC_181 är intressant
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Side-by-side

Inläggav Mats Averkvist » 14 okt 2020, 08:16

Fredric Lagerquist skrev:Varför grundskolades det inte i så fall med Monocupé, Cessna Airmaster, eller senare Piper J-4 Cub Cupé?


Tja, om vi pratar Sverige så:
Dessa fanns bara i enstaka exemplar. Backman försvann över Atlanten, Airmaster var för dyr i drift och J-4 blev aldrig någon succé.
Man ville använda SE-AGM Aeronca C-3 för skolning uppe i Leksand, men flygplanet blev inte godkänt för skolning.
Däremot skolades det flitigt med Hornet Moth hos NAFK.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Side-by-side

Inläggav Lars Sundin » 15 okt 2020, 00:10

Robert Danewid skrev:Två år innan Bestmann, 1937, flög Gö 4 "Gövier" (ett "riktigt" flygplan, d v s ett segelflygplan). Den blev ganska populär som skolflygplan i Tyskland och byggdes i 125 exemplar. Gö 4 är side-by-side. Bilden visar en Gövier på AERO 2019.


Slingsby T 21 (Sedbergh) var rätt populär, förekom i Sverige innan Bergfalke valdes. Förresten det första segelflygplan jag åkte med i, för över 60 år sedan, och min kommentar att sikten över nosen "var som i en VW-bubbla" gick inte riktigt hem hos piloten.

Brockbanks teckning visar att side-by-side har sina sidor. Bilden lånad ur ÖSFK:s Flaxblad vars redaktör i sin tur lånat bilden.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 73besk.jpg

Slingsby hade tidigare gjort ett tandem-sitsat segelplan (T 31 Cadet variant) men så satsades det (RAF?) på side-by-side med T 21. http://www.sturefelt.net/Flyg/slingsby.html

Tillägg för segelflygintresserade: https://www.pilotweb.aero/features/flig ... -1-5921953 Ett citat därur om "numbers count": Consequently, it is quite possible that the T31 (known within the Services as the Cadet TX Mk.3 or Tandem Tutor) has introduced more Britons to flight−and certainly solo flight−than any other British-built aircraft. Why? Well, the RAF took delivery of 131 Cadet TX Mk.3s between 1951 and 1959, and only phased them out around 1986. But perhaps more pertinently, most of those made more than 25,000 flights apiece, and one is on record as having logged a staggering 120,000 launches!
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Side-by-side

Inläggav Lennart Berns » 15 okt 2020, 09:01

Jag vill nu bara förmedla Mikael Olrogs intressanta inlägg i frågan, kanske sporrande någon att forska djupare. Jag har gått igenom Jane´s Encyclopedia of Aviation och Swanboroughs och Greens böcker men inte funnit något. Så här skriver Mikael:

En intressant fråga som kanske är mer komplex än vad man kan tro.

Bf 108 var ju ett flygplan som var tidigare än Bü 181 som också hade side-by-side sittning men huvudsyftet med den förra var ju snarare touring. Vill minnas att Bf 108 flög redan 1933 eller 1934. Bf 108 byggdes också som skolflygplan och det gjordes nog tidigare än Bü 181.

Sedan kan det vara värt att notera att side-by-side förekom troligen först i två motoriga flygplan för utbildning som t.ex. Ju 86, He 111 och Do 17 väl före Bü 181. Dedikerade skolflygplansversioner (t.ex. Do 17 Z-4) av dessa bombflygplan byggdes före Bü 181. Så jag skulle nog tro att side-by-side utvecklades av först av praktiska skäl i två motoriga flygplan (det fanns utrymme i cockpit) men att man sedan kanske också upptäckte att det fanns pedagogiska styrkor med side-by-side utbildning som sedan "letade" sig ner i designen av lättare skolflygplan flygplan. Luftwaffe utvecklade Ju 86, He 111 och Do 17 med tanken att besättningen skulle sitta nära varandra och att det var bra för samarbetet i strid, de flygplanen förfinades sedan i "vollglas" cockpit versionen Ju 86 G, Do 17 Z och He 111 P. Så doktrinen om närhet fanns tydligt uttalad inom Luftwaffe.

Junkers W33/34 är ju också ett tidigt exempel på enmotorigt skolflygplan med side-by-side? kanske det tidigaste med produktion från 33/34 ämnad för utbildning. Osäker på om Junkers F13 också flögs som skolflygplan med side-by-side men det är möjligt/troligt.

Värt att notera är förstås även Fw 58 och sedermera Siebel Si 204 som mångt och mycket var dedikerade skolflygplan med side-by-side.

Om man verkligen ska få svar på den här frågan så behöver man nog gå till mer vetenskapliga artiklar som publicerats av t.ex. DVL eller andra flygforskningsinstitut annars blir det nog mest spekulation.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Side-by-side

Inläggav Robert Danewid » 15 okt 2020, 11:00

T 21 flögs först 1944. Och ett flertal flyger fortfarande i UK. Och en på Ålleberg i SVS regi. 7 st kom till Sverige i slutet av 40-talet (läs i Flyghistorisk Revy 2019).

När jag pekade på Gövier var det för att den var tidigare än Bestmann (som Lennart efterfrågade). Det finns flera tvåsitsiga side-by-side innan T 21 (t ex amerikanska Pratt-Read LNE-1, som användes av både US Navy och Armén).

F ö användes Gövier av tyska NSFK för utbildning av blivande piloter i Luftwaffe.
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: Side-by-side

Inläggav Lars Sundin » 15 okt 2020, 13:47

Jag tittade i Saab-minnen, del 8, där A J Anderson berättat om "livet innan Saab". Så här skriver han om Bestmanns tillblivelse. Jag förstår inte allting, men det borde ju vara en fördel att hela besättningen (1 eller 2 personer) satt i eller mycket nära tyngdpunkten. Ett citat tillåter jag mig:

https://larsan13.files.wordpress.com/2020/10/aj.jpg

I en artikel om A J Andersson (MACH?) läste jag att han när han skulle lära sig göra en snygg roll lade hans instruktör (en av de stora "konstflygarna") sin hand ovanpå hans och därigenom förstod han bättre hur han skulle föra spaken.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst