Fälltankar Gripen och danska Draken

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Fälltankar Gripen och danska Draken

Inläggav Björn Fransson » 21 sep 2020, 10:34

Har någonstans läst att Gripens fälltankar är tidigare Drakentankar som användes i Danmark. Men har inte kunnat få det bekräftat, de är ju dessutom olika stora. Finns det någon sanning i detta? (Vilket i så fall borde innebära att de är ombyggda.) Och om inte, tillverkades de stora danska tankarna av Saab? Även om de skiljer i längd, är ju formen i övrigt i det närmaste identisk vad jag kan se.
Användarvisningsbild
Björn Fransson
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51

Re: Fälltankar Gripen och danska Draken

Inläggav DB605 » 21 sep 2020, 10:59

Svar nej, det är inte danska tankar. Gripens stora extratank konstruerades på 80-talet.
Det skulle inte vara ekonomiskt försvarbart att bygga om gamla tankar så att de får T-pluggar istället för fästöglorna som användes till Drakens fälltankar. Gripen och 37:an har samma fästesgeometri i vapenbalkarna så de kan ta samma laster. Draken har en annan typ av vapenbalk. Förutom det så har man problemet med antal flygtimmar och G-laster som begagnade tankar har utsatts för. Har de tillräcklig livslängd kvar?

Som kuriosa kallade vi på 80-talet Gripens stora fälltanksmockup för Zeppelinaren när vi provade den på vapenbalksriggen. Den var byggd med träspant, stringers och dukklädd så den liknade verkligen en Zeppelinare.

/Thomas Adamsson
DB605
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 22 feb 2009, 11:28

Re: Fälltankar Gripen och danska Draken

Inläggav Mats Averkvist » 21 sep 2020, 14:51

Har för mig att man på prototypen(erna) använde en Drakentank försedd med kameror och mätutrustning.

[ Post made via Android ] Bild
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Fälltankar Gripen och danska Draken

Inläggav Björn Fransson » 21 sep 2020, 14:57

Toppen, tack! Då har jag koll! Kul med zeppelinaren, finns det några foton på den?
Användarvisningsbild
Björn Fransson
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51

Re: Fälltankar Gripen och danska Draken

Inläggav DB605 » 21 sep 2020, 15:27

Fast fortfarande passar inte Drakens fälltankar på Gripens vapenbalkar. Däremot passar 37-ans tankar.

Den kapseln med kamera och mätutrustning kom från 37-systemet mig veterligt och var nog en moddad spaningskapsel tror jag.

Och jag har inga foton på vapenbalksriggen med stora tanken/Zeppelinaren. Det var ju hemligt allting så man kunde inte ta foton.

/T
DB605
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 22 feb 2009, 11:28


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst