Aage Röed

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Aage Röed

Inläggav Lennart Berns » 19 sep 2020, 08:16

Jag söker biografiska data om haveriutredaren Aage Röed verksam i bl a haverikommissionen. Några tips? Verkar vara mycket sparsamt med uppgifter på nätet.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Aage Röed

Inläggav Lars Sundin » 19 sep 2020, 10:23

Som vanligt (!) inget rakt svar men detta utdrag ur mina anteckningar från Tunnans 50-årjubileum på FV-museet 1998 ger en del om Aages bakgrund.


Åge Røed var en livfull föredragshållare (rubrik: Konstruktion) som fick fram många skratt. Han var född i
Norge, jag hade tidigare trott han var dansk. Han är numera svensk medborgare och mycket glad över detta, han
berättade hur han fått kärleksfullt elaka frågor från kollegor om vad han tyckte om Moltas Norge-visa och då
kunnat svara att han var svensk. Om Göran Persson tycker han dock inte…

Hans flygintresse väcktes hemma på Vestlandet då han kunde observera Flyvevåbnets Tiger Mothar stå nästan
stilla i den starka motvinden. Sedan blev det modellflyg och tysk ockupation. Studier i USA, fick så jobb på en
norsk flygfabrik som dock bara tillverkade aluminiumbåtar. Såg så en annons i en norsk tidning att SAAB sökte
folk och folk som kan ta fram så fina plan som Tunnan bara måste man ju jobba tillsammans med. Så blev det.
Senare i livet, efter SAAB, har han sysslat med flygsäkerhetsfrågor.

Många skojiga detaljer. Hur han en gång skulle beräkna fästena för fälltankarna och höftade till en dubblerad
dimensionering med tanke på snedanblåsningen under en pilvinge om vars storlek han inte hade mycket kunskap
om. Omöjligt att bygga så starkt sade konstruktörerna och chefen sade halvera i stället. Sedan fick man stort
besvär med att rätta till fästen som brast.


Aage R fick Thulinmedaljen 1987, kanske det finns något i Flygtekniska Föreningens publikationer.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Aage Röed

Inläggav Mats Averkvist » 19 sep 2020, 19:55

Lasse har tidigare uttalat sig om denne man:
https://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=1501

För övrigt:
19220902
Röed, Åge Eilef
Kristallstigen 3 1 Tr
196 33 Kungsängen

Död 25/1 2003.
Folkbokförd i Kungsängen-Västra Ryd, Upplands-Bro kn (Stockholms län, Uppland).
Född 2/9 1922 i Norge.

Gift man (8/8 1953).

1922-09-02
Röed, Åge Eilef
f. 2/9 1922
Kungsängen-Västra Ry

Död 25/1 2003
Begravd 17/6 2003
Kungsängens kyrkogård, avd. M-lund, nr. 311 (nedgrävd)
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Aage Röed

Inläggav Lars Sundin » 19 sep 2020, 23:38

https://www.flightsafety.org/ap/ap_sep91.pdf finns ett exempel på en "pedagogisk text" av Röed. Det finns också i slutet några rader ("about the author") om vad han sysslat med på Saab och i USA.

Han skrev en hel del påpekade Seve Ungermark en gång på Forumet. Jag har i Flygets årsbok läst hans text om Kälvestaolyckan och så har han skrivit om Ndola-olyckan (finns på webben om jag minns rätt). Och i FR 27 om Saab 29 Tunnan har han skrivit om utprovningen av typen.

Här är min kompletta version av Tunnans 50-årsfirande: http://larssundin.ownit.nu/Tunnan_50_ar.pdf
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Aage Röed

Inläggav Lennart Berns » 24 sep 2020, 18:18

Tack för svar hittills! Återstår nu bara att lista ut hans utbildning, befattningar etc, inkl årtal. Jag har en trevare ute hos FTF som jag tror skrev korta biografier över dem som tilldelades Thulinmedaljen. Bra bild har jag hittat.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Aage Röed

Inläggav Lars Sundin » 24 sep 2020, 21:54

Genom googling kom fram till en listning av "kända Saab-personer" med porträtt och en kort text och Röed var med, men tyvärr är det för honom bara omnämnt att han fick Thulin-medaljen.

http://saabveteran.se/vaggguide%20200107.pdf

Efternamnet förkommer idag i Kungsängen. Kanske släktingar...
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst