Websända regionmöten

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Websända regionmöten

Inläggav thomas lagman » 10 sep 2020, 22:03

Finns det några planer på att websända regionmöten ?
När jag tittar i tidningen Svensk flyghistorisk tidskrift så finns det intressant föredrag som inte är i närheten där man själv bor.
Det skulle vara ett bra komplement till normala möten,särskilt i dessa tider med Corona.
thomas lagman
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 feb 2008, 23:26

Re: Websända regionmöten

Inläggav Rainer Rosvik » 10 sep 2020, 23:21

Tummen upp, men finns utrustningen vid mötena?
Rainer Rosvik
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22

Re: Websända regionmöten

Inläggav Lennart Berns » 11 sep 2020, 09:24

Bra idé! Utforma ett förslag och skicka till SFF styrelse, alternativt en motion till årsmötet. Många föreningar har ju nu börjat sända sina möten och föredrag digitalt, t ex KSAK DM, Publicistklubben m fl där medlemmar kan logga in.
Senast redigerad av Lennart Berns 06 feb 2021, 21:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Websända regionmöten

Inläggav Gunnar Berns » 19 sep 2020, 16:38

Håller med Thomas att det kan vara svårt att besöka regionmöten när man inte bor i närheten. Inte har det blivit bättre nu under Coronapandemin. Förhoppningsvis skall väl mötesaktiviteterna komma igång under nästa år.
Vore intressant att höra om styrelsen, eller någon av de olika regionordförandena, har planerat eller undersökt möjligheterna att sända sina möten över nätet. Jag tror att det skulle vara mycket uppskattat och efterlängtat av medlemmarna om det gick att genomföra under början nästa år, oavsett om restriktionerna till följd av pandemin kvarstår eller inte.
Men till dess vill jag påminna om det förnämliga ljud- och filmarkivet som SFF har.
Där finns en hel del ljudupptagningar från möten mm sedan mitten av 60-talet, dvs från när föreningen bildades. SFF Halland har även, utöver ljudupptagningar, gjort filmupptagningar som också kan ses via SFF:s digitala medie- och bildarkiv. Titta igenom listorna på hemsidan! Dessutom finns där ett stort antal intervjuer med flygprofiler mm! Finns det ett angivet Medianummer så kan man som inloggad medlem ta del av desamma i datorn eller mobiltelefonen. Vilka möjligheter för dig som medlem. Lycka till!
Användarvisningsbild
Gunnar Berns
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:21
Ort: Hälleforsnäs

Re: Websända regionmöten

Inläggav Lennart Berns » 24 sep 2020, 18:47

Frågan var uppe på SFF-S senaste styrelsemöte. Jag tror att alla regionavdelningar helst vill ha fysiska möten för medlemsgemenskapen, att träffa varandra och prata flyghistoria. Tyvärr är ju inte det möjligt p g a pandemin. Jag vet att en del föreningar. som t ex KSAK-DM websänder sina möten och visst är det bra, men återigen missar man föreningsgemenskapen. Tycker dagens ordning är ganska bra där en del regioner spelar in mötena för att via hemsidan i efterskott låta medlemmar ta del av dem. Men återkom gärna med synpunkter! Vill gärna höra hur respektive region ser på detta! Vi måste även betänka att websända möten kräver särskild utrustning samt ett visst mått av administration m m.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Websända regionmöten

Inläggav thomas lagman » 02 feb 2021, 20:46

Sff stockholm websänder mötet nu på Lördag den 6/2 14:00

http://sffsto.se/Svenska-frivilligflygf ... ronten.htm

Hoppas fler regioner gör detsamma
thomas lagman
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 feb 2008, 23:26


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst