Transair på Olofsfors.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Transair på Olofsfors.

Inläggav paddal » 23 aug 2020, 08:52

SE-BWD DC3;a TRANSAIR på Olofsfors 1956..jpg
SE-BWD på Olofsfors 1956
SE_BWD Transair på Olofsfors för att lossa kvällstidningar 1956. Texten Transair på flygplanskroppen ser lite amatörmässig ut. Har inte hittat några andra bilder med det här typsnittet på firmanamnet.
Finns loggböcker kvar från den här tiden?

Mvh
Alf
paddal
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Transair på Olofsfors.

Inläggav Lars Sundin » 23 aug 2020, 12:52

Här en tidig bild av SE-BWD om du bläddrar litet.

https://karlstad.se/globalassets/filer/ ... gplats.pdf

Kanske det är samma typsnitt eller möjligen något "fläskigare".

Jag ser att samma bild finns i SFF:s bok om Transair (år 2001, "Trettio år med Transair Sweden") liksom en bild av den andra tidiga 3:an, SE-BWE, som verkar dekorerad på samma sätt.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Transair på Olofsfors.

Inläggav paddal » 23 aug 2020, 14:01

Det som förvånar mig är att Transair levererade tidningar till Olofsfors. I alla andra dokument/tidningsklipp jag hittat är det Airtaco som flög tidningar till Olofsfors innan Linjeflyg bildades. Förekom det ett samarbete mellan Airtaco och Transair under den här tiden?
mvh.
Alf
paddal
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Transair på Olofsfors.

Inläggav Lars Sundin » 23 aug 2020, 14:28

Har SFF:s bok om Transair fortfarande framme. Enklast vore egentligen att skanna två-tre sidor om vad Göte Rosén där berättar om Transairs första år och hur man förhandlade med tidningarna om tidningsdistribution.

Här istället ett avnitt ur Roséns "Vägen till Mallorca".
https://www.reseseniorer.se/wp-content/ ... -Rosen.pdf

Ett citat härur: I februari 1953 var Transair ett ungt charterflygbolag med knappt två år på nacken och hemvist på
Bromma flygplats. Chefen Per Lovén, ekonomichefen Nils Ekander och jag själv som trafik- och
försäljningschef förde en förtvivlad kamp för att hålla våra två DC-3 maskiner sysselsatta. Förutom
tidningsflygningar för Aftonbladet (min markering) var det just då tunnsått med uppdrag. Min egen idé om
propaganda för flygsemestrar med charterplan till Palma de Mallorca och andra sydliga resmål hade
än så länge inte vunnit något gehör i den svenska resebyråvärlden.


Man flög alltså tidningar(För Aftonbladet).
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst