Moderator: Sven-Erik Jönsson
Arne M skrev:Igår passerade jag Bromma och såg en privatjet parkerad på Grafair Jet Center med registreringen SE-RIK. Vad är det för plan - vilken typ och vem är den registrerad på? Jag tyckte att det var en kul variant på registrering i stil med den SE-DEL som flög åt SEBanken då det begav sig.
Erik skrev:Christian S skrev:Lisebergs Aerovarvet hade registrering SE-UPP .... ;)
Vilket jag skrev på första sidan. En rolig "registrering" var det, men själva attraktionen provade jag aldrig.
Fredric Lagerquist skrev:Arne M skrev:Igår passerade jag Bromma och såg en privatjet parkerad på Grafair Jet Center med registreringen SE-RIK. Vad är det för plan - vilken typ och vem är den registrerad på? Jag tyckte att det var en kul variant på registrering i stil med den SE-DEL som flög åt SEBanken då det begav sig.
SE-RIK
Luftfartygstyp CESSNA 550
Tillverkningsnr 550-0378
Tillverkningsår 1980
Max startvikt (kg) 6577
Luftvärdig tom 2009-01-31
Registreringsdatum 2008-01-09
Fast, en rakvingad Citron från 1980 är det inte så att man i första hand avser att man kör på en RIK blandning? Men iofs, nog behöver man vara RIK för det
Fredric Lagerquist skrev:Sen har vi en skapligt ny Citron Encore som heter SE-RIT - misstänker att ITTUR har fått in de två sista bokstäverna på den: http://myaviation.net/?pid=01278475
Robert Widmark skrev:Hej Fredric!
Att radera är enkelt - det är bara att trycka på X-et i högerhörnet.
Men hur gjorde du för att ändra - så man slipper skriva om hela inlägget när det blivit (litet) fel?
Vill du dela med dig av din visdom?
Robban
vetgirig med tjocka tummar
Olle Ekwall skrev:Ett par registreingar till där man tydligen valt tecknen:
Ett hembyggt flygplan som man kallar Facetmobile och som påminner lite om F117, det är byggt av Waifan och Dean. Beteckning blev då
N117WD
En i England hembyggd Ultravia Pelican hade registrering
G-PELI
Den köptes till Sverige och fick SE-YTO reserverat. Den kom aldrig i luften. Senast jag hörde något om den (för flera år sedan) var den på väg till Norrland, någonstans. Någon som vet mer om detta plans öde?
Lars Sundin skrev:På 80-talet köpte Luftfartsverket, LFV, en begagnad Grumman G-1 från USA för att kontrollmäta ILS, radiofyrar och andra radionav-anläggningar.
Planet fick registreringen SE-LFV, "vilket gav upphov till vissa kommentarer från marknaden" som det heter i http://www.luftfartsstyrelsen.se/upload/Luftfartsstyrelsen/Rapporter/60ar_m_Inspektionen.pdf där hela anskaffningshistoriken beskrivs. Planet gav i vissa situationer ifrån sig ett väldigt oljud; en av dess piloter har beskrivit hur det var att taxa in mot en stationsbyggnad och betrakta reaktionen och ansiktsuttryck hos folk som befann sig på plattan.
Jag hittar tyvärr ingen direkt tillgänglig bild (finns i publikationen oven) men väl en bild efter den varit SE-LFV. Propellrarna saknas; kanske för oljudets skull...
http://www.airliners.net/photo/Grumman-G-159-Gulfstream/1193076/M/
Martin F skrev:Känner att jag måste bidra med den fyndiga registrering som min SKybolt hade i England, då jag köpte den.
Vet inte om det går att hitta något mer passande på en ava-kärra...??
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst