Om man vidgar ämnet till "pilotutbildning i flygets barndom och speciellt i VK 1" finns det mycket att läsa. Och svårt att sammanfatta.
Webben vimlar (tack vare Googles textkopiering) av självbiografiska texter (från UK och USA) som vittnar om hur pressad utbildningssituationen tidvis var inom RFC (alltså England). Instruktörer som var svårt "frontskadade" och släppte eleverna i EK så snart de bara kunde för att slippa flyga vilket de var skräckslagna för. Det är bara att googla. (Är man duktig kan man nog hitta franska och tyska texter i ämnet.)
Avro 500 verkar ha varit ett lyckat plan som snart utvecklades till den framgångsrika Avro 504. Det försågs tydligen i några fall med DK. Se
https://books.google.se/books?id=aChVAw ... ol&f=falseHur dubbelkommandot såg ut i Farmanplanen (som fanns i Sverige och inte minst i England) har jag inte fått klart för mg. Satt man bredvid varandra och läraren tog tag i ratten när något gick snett? Eller satt han bakom och sparkade på ryggstödet eller böjde sig fram och greppade ratten när han inte var nöjd.
Texterna i böckerna är ibland svåra att tolka och gamla gubbar kan förstås minnas fel. Och så finns alla flyghistoriker som tolkat texten (eller tidigare historikers tolkningar) efter bästa förstånd.
Det tog några år innan utformningen av rodrens reglage blev etablerad. Se bl a
https://generalaviationnews.com/2010/01 ... his-thing/Såg hos Lars Henriksson ett påstående att Galärvarvet byggt en Farmankropp med dubbelkommando. Farmanplan fanns vid flygskolan i Södertälje. Thulin utbildade i EK (som fransmännen?) men fick väl med tiden en Albatros med DK eller hur det var. Albatrosen-typen hade förstås inte DK från början; samma gäller tydligen Curtiss Jenny.
Det verkar som att i England införandet av "Gosport-talröret" var ett stort lyft tillsammans med de utbildningsprinciper dess skapare införde. Se
https://historicgosport.uk/gosport-tube/Mer läsning om utvecklingen i USA:
https://media.defense.gov/2010/Dec/02/2 ... _fly-2.pdfHär en bild lånad ur denna text:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... ainers.jpg Kanske det blir en bloggning för att ge fler länkar o d och sväva ut litet.