Svenskregistrerad (?) Cessna (?)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Svenskregistrerad (?) Cessna (?)

Inläggav Rolf Larsson » 11 jun 2020, 16:28

Jag tar mig friheten att kopiera en fråga från Air-Britain:s forum , någon som vet mer ?

"A Swedish-registered Cessna (model unknown) came down 400 miles south of Iceland on 11 August 1988. A/c was guided for an hour and a half by a 201 Sqn Nimrod towards the weather ship 'Cumulus, beside which a ditching took place at 06:00 in a moderate swell and a 15 kt wind. The two lucky POB (Carl Bustrom and Gunnar Lundguist) were picked up by the weathership's lifeboat. I have been in touch with one of the Nimrod's crew members and his recollection is that it was a single-engine a/c.
Anyone know the i/d of the a/c please?"
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1527
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: Svenskregistrerad (?) Cessna (?)

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 12 jun 2020, 10:41

Jag har inte uppgift om flygplanets id, men Kurt Ivarsson satt vid tillfället som kapten i en SAS kärra på väg till New York och hjälpte till att reläa radiotrafiken från dem till Reykjavik. Han har vid några tillfällen berättat om händelsen för mig. Det skall ha varit en Cessna 172 som de köpt i USA. De båda piloterna hörde hemma i Skåne.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Svenskregistrerad (?) Cessna (?)

Inläggav Fredric Lagerquist » 12 jun 2020, 20:27

Registreringen SE-KFK reserverades 1988-06-13 av Carl Gustaf Boström, Höör, enligt en uppgift jag har för en Cessna 210L. Flygplanet bör alltså vid haveriet 1988-08-11 fortfarande varit på N-register.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst